לתרומות לחץ כאן

איחסון אתרים על פי ההלכה

שלום רב,
הננו בעלים של דוסיהוסט – הקמה קידום ואחסון אתרי אינטרנט, בעקבות האתר שלכם והפרסומים של אחסון אתרי אינטרנט בשבת. החלטתנו לשכור שרתים של גויים.
אחרי בדיקות רבות והשוואת מהירויות יוצא כי אין שום רווח בחברות אחסון ישראליות המחללות שבת.
הננו שוכרים נפח אחסון משרת המתוחזק ע"י גויים, בשביל להימנע מבעיות "חברת החשמל בארץ", בחרנו בנפח אחסון וירטואלי, בניגוד לשכירת שרת מסוים שמכך יוצא שמתחזקים אותו במיוחד בשבילנו, ועקב כך נראה לי שיצאנו מחשש של ריבוי עבודה עבורנו אפילו של גוי.
הננו חרדים שומרי שבת ומאוד חשוב לנו גם לא להכשיל אחרים!.
אשמח לקבל תשובות:
1. האם יהודי שמשאיר את אתרו שמאוחסן אצלנו פתוח בשבת עובר עבירה?- כאשר המסחר ע"י אינו נעשה בשבת.
2. האם יש עדיפות אחסון אתר אינטרנט בחברתנו מאשר חברות אחרות בארץ המאחסנות ומתחזקות את שרתיהם ע"י יהודים?
3. מהו איסור הנאה ממחלל שבת?
4. האם יש דין מסייע לדבר עבירה בהשכרת שרתים וחברות המאחסנות בארץ? וכתוצאה מכך גם ראוי לא לשכור גם במשך ימות השבוע?
5. נניח " אתר המאוחסן בשרתנו (בחו"ל) נפל בשבת! וכמובן גם אתרים אחרים של גויים באותו שרת! והאדמיניסטרטור הגוי האחראי העלה ותיקן את המערכת בשבת " האם יש בכך איסור? והאם יצאנו מעבר לכל ספק חילול שבת?

תודה רבה על התשובות.

תשובה:

1. עצם השארת האתר פתוח, אינו ראוי, בפרט כאשר הינו כתוב בעברית, ואנשים יכנסו ויתעניינו בזה בשבת, אולם אין בכך עבירה [כמו שאדם שמשאיר את חלון הראווה בחנותו גלויה בשבת אינו עובר עבירה בכך שאנשים מסתכלים בשבת].

2. באם הפרטים שמסרתם מדוייקים [ואיננו יכולים להיות אחראים על כך ללא בדיקה], אכן ישנה עדיפות לאחסן בשירות כזה.

3. אין איסור הנאה מאדם מחלל שבת, ישנו איסור ליהנות מפעולה שעשו אותה בחילול שבת, כאשר נעשתה לצורך אדם זה.

4. ישנם פעמים רבות שיתכן ויש בשכירות שרתים משום מסייע ידי עוברי עבירה, אך כל מקרה צריך לדון לגופו, ואי אפשר לתת בזה דין כללי.

מקורות:

1. עי' כעין זה בשו"ת מהר"ם שיק (או"ח סי' קב), ועי' שו"ת חלקת יעקב (או"ח סי' קט) אך שם מדובר באופן שהחנות עצמה סגורה ורק החלון ראוה פתוח, אבל במקרה והחנות עצמה פתוחה הרי יש בזה בעיה, ויתירה מכך, הרי אנשים יחללו שבת כדי להיכנס לאתר זה, ואם כי אין בזה משום מסייע ע"פ מה שהכריעו הפוסקים בדורות האחרונים מ"מ אין זה דרך התורה ע"ש במהר"ם שיק.

2. כיון שלא בדקתי את הענין באופן המציאותי אינני יכול להמליץ על חברה זו או אחרת, אולם באופן כללי כאשר עומדים בתנאים כאלו וודאי שיש להעדיף מכמה סיבות [החזקת יהודי ובפרט שומר שבת קודמת לאחרים כמבואר בשו"ת הרמ"א סי' י, ושו"ת חקרי לב (חו"מ סי' קלט) ועי' אהבת חסד (פ"ה ס"ה ובהערות שם)] וכן משום שמירת שבת.

3. שו"ע או"ח סי' שיח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב המשיב לא עמנו באתר כבר הרבה שנים, אני מניח שלא לחינם התעלם משאלה זו, אינני רואה דרך שפועל שלך יעשה מלאכה בשבת. רק אם העסק יהיה מכור לגוי בשבת וגם אין חשש מראית העין, כלומר זה לא יודע כשל ישראל אז יש היתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל