לתרומות לחץ כאן

רכיבה על אופנוע

אם מציעים לי עבודה שכרוך בזה לנסוע על אופנוע, האם אני צריך לסרב מהסיבה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם? כי ברמת העיקרון יש היום גם מכוניות רק שבמכונית זה לא כלכלי.

 

תשובה:

שלום רב.

אין איסור לרכב על אופנוע, ואין חילוק מהותי בין אופנוע לרכב, בשניהם צריך לנהוג בזהירות ולא להסתכן.

בהצלחה רבה.

מקורות:

כל דבר ש"דשו בו רבים" דהיינו שנהגו בו מנהג העולם, יתירה מכך אפילו דבר שיש בעיסוקו משום סכנה ממש אין איסור להתעסק בו כשעושה זאת לצורך פרנסה,בפרט כאשר זה עבודה מקובלת וכפי שאמרו חז"ל על הפסוק שמדבר על חובת תשלום שכר שכיר שנאמר בתורה "אליו הוא נשא את נפשו – מפני מה עלה זה בכבש ונתלה באילן ומסר את עצמו למיתה לא על שכרו" [תלמוד בבלי ב"מ (קיב.)], וצויין להלכה להתיר עבודה במקום סכנה בשו"ת נו"ב (תנינא יו"ד סי' י) והביאו הפ"ת (יו"ד סי' כח סק"י), וכתב שם שלכן הותרה עבודה במקום סכנה רק לצורך פרנסה ולא לצורך בילוי, וכ"כ בשו"ת שם אריה (יו"ד סוף סי' כז), [וראה שו"ת משפטי כהן סי' קמג) שכתב שהיתר פרנסה הוא דווקא במקום שאין הסכנה מוחשית, אולם במקום שיש סכנה ממשית ומוחשית או קרוב לכך אין להתעסק בפרנסה מסוג כזה, ומדברי הנו"ב משמע שאף במקרה כזה יש להתיר, וראה עוד בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט סימן יז – קונ' רפואה בשבת פרק ה סוף אות ט במה שציין לגבי עבודת רופא עם חולים מסוכנים], אך בנסיעה באופנוע יש בזה יותר קולא שאין זה מקום סכנה כמקום גדודי חיה רעה וכד', אלא רק מקום שצריך זהירות, ולכן בוודאי שאין מניעה לקבלת עבודה מסוג כזה, וראה בזה עוד בשו"ת ציץ אליעזר (חט"ו סי' לז).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אינני מכיר רבנים שעסקו בשאלה זו, ברור שמבחינת שאלה "אסור מותר" אם נוסעים בזהירות אין איסור, בעיקר אם יש בזה צורך פרנסה כמו שהסברנו כאן
    https://din.org.il/2012/05/28/%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A0%D7%95%D7%A2/
    לגבי אם זה מומלץ, לדעתי זה לא מומלץ, בודאי אם מדובר באופנוע של יותר מ50 סמ"ק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל