לתרומות לחץ כאן

צליית כבד

1. כשצולים כבד קורה לפעמים שמניחים חתיכה שאינה צלויה כלל סמוך לחתיכה שנצלית כבר לגמרי השאלה היא האם הדם שיוצא מהחתיכה שאינה צלויה לא נבלע בחתיכה הצלויה כי אם כן נבלע יש דין שדם שיצא ונבלע לא יוצא יותר והאם הכבד ייאסר?
2. וא"כ לכאורה גם כשמניחים הכל ביחד יכול להיות מצב לפעמים שאחד נצלה לפני שהשני גמר להיצלות וגם ייאסר.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

1, בתהליך של צליית כבד, יש להקפיד לכתחילה שלא להניח כבד שעדיין לא נצלה כלל, על גבי כבד שכבר כמעט נצלה לגמרי, אבל בדיעבד אם הניח כבד שלא נצלה על גבי כבד שכבר נצלה, הכבד מותר.

2. כשבאים לצלות כבד מותר לכתחילה להניח כמות גדולה ביחד גם אם החתיכות נוגעות קצת זה בזה, ובדרך כלל אין לחשוש שיהיה הבדל משמעותי בתהליך הצליה, אולם רצוי שלא להניח שכבה אחת על גבי חברתה.

מקורות

1. עיין ברמ"א יו"ד סוף סימן ע"ז שכתב שאין לעשות כן לכתחילה, ועי"ש בפר"ח שחולק עליו ומתיר אפילו לכתחילה, ובעיקר דברי הרמ"א עיין בש"ך סימן ע"ג ס"ק שהביא דבריו וכתב שמעיקר הדין מותר אלא שהרמ"א החמיר בזה, (אבל הש"ך איננו חולק על הרמ"א) ועיין במחזיק ברכה [עג,טו].

וטעם הדבר הוא משום דאמרינן כבולעו כך פולטו, ובצליה יש עוד סברא להתיר משום די"א דבצליה אמרינן איידי דטריד למפלט לא בלע, [עיין ביד יהודה בסימן ע' סק"א לקראת הסוף שהביא מחלוקת גדולה בזה], אבל בלא"ה עיקר הסברא להתיר הוא משום דכבכ"פ.

2. עיין בשו"ת מנחת יצחק ח"ה סימן י"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל