לתרומות לחץ כאן

נוסח כתובת גרושה

מהו הנוסח המקובל בכתובת גרושה דהנעלת ליה מבי אבוה או מבי נשי או לא לכתוב כלום ואם כתבו מבי אבוה מהו הדין.

תשובה:

שלום רב,

אם האב שילם את הנדוניא והוצאות החתונה יש לכתוב 'מבי אבוה', אם היא מתחתנת משל עצמה עדיף שלא לכתוב כלום. בכל מקרה אם כתבו 'מבי אבוה או 'מבי נשא' כשר.
אגב, הנוסח שיותר מקובל הוא 'מבי נשא' ולא 'מבי נשי', אבל ניתן לכתוב איך שרוצים.

מקורות:

הרמ"א באבן העזר סי' סו סעיף יא כותב: "כשהאב קיים ומשיא בתו, כותבים ודין הנדוניא דהנעלת ליה מבי אביה; וכשאין האב קיים, כותבין מבי נשא, מיהו אם שינה, לית לן בה". הרמ"א לא מזכיר כלום מענין גרושה אלא שכותב תנאי על נוסח 'מבי אבוה' שהאב משיא את הבת. גם בספר כתובה כהלכתה סוף פרק יא לא הזכיר כלום מגרושה אלא כותב שאם האשה מתחתנת משל עצמה יש לכתוב 'מבי נשא'. במנהגי מהרי"ל נישואין אות יז כותב שבאלמנה וגרושה אין כותבים כלום, ולכאורה הכוונה היא כשהיא מתחתנת משל עצמה.
כן כותב גם בספר נטעי גבריאל נישואין ח"א עמוד שסח.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. חתן וכלה ספרדיים, האם צרכים לתקן הכתובה היכא דמצאו כתוב בכתובתה 'חזי ליכי מדאורייתא', ואם כן, היאך צריכים לעשות התיקון.

  2. יש להעביר קו על המילה "מדאורייתא", ודי. אין צורך בכל קיום או חתימת עדים. התשובה באורך מןפיעה בספרנו משפט הכתובה פרק כ אות ח.

  3. שם במקום "יש פוסקים שכתבו כי בקרה שנשתקע השם, זאת אומרת שכבר לא מכירים כלל את השם המקורי, צריכים לכתוב כתובה חדשה, כן כתב בשו"ת מנחת יצחק (ח"ז סי' קיז) בשם אהלי שם לבעל הקיצור שו"ע כלל ב' אות כג, אלא שסיים: "ומה שאינם נזהרים בזה, אפשר ללמד זכות, דל"ה כמו בלא כתובה, דאפשר להביא עדים, שהיה שמה מקדמת דנא בשעת כתיבת הכתובה". וניתן הוסיף, כי כיום שאין כל בעיה להוכיח שבעבר קראו לה בשם המקורי הכתוב בכתובה ע"י אישור ממשרד הפנים שכך היה שמה, א"כ בודאי שאינה חוששת מגביית כתובתה.

    גם אם בכל זאת יש כוונה לכתוב כתובה חדשה, אין לעשות כן רק לאחר שכבר נקרא בפי כל בשם החדש, אחרת הכתובה החדשה אינה תקיפה."

    והנה, כאשר עושים שינוי השם (לא הוספת שם) מאוד מצוי ששם ראשון נשתקע. וכנ"ל.

  4. אכן, אם השתקע השם לגמרי. (זאת אומרת שלא מכירים כלל את השם הקודם, אני לא בטוח בכלל שזה כ"כ שכיח…). לפי דעה זו יש לעשות כתובה חדשה. ואז יש לקרוע את הכתובה הראשונה ולכתוב כתובה חדשה. כפי שכתבתי בתשובה הזו.
    תודה על ההפניה לתשובה אחרת באתר כאן. אני לא עניתי עליה. עד כמה שידוע לי בכמה מקרים ששמעתי ששאלו מורי הוראה גדולים בענין, ונאמר להם שאין צורך לכתוב כתובה חדשה.
    בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל