לתרומות לחץ כאן

מיהו יהודי?

שלום כבוד הרב,
יש לי כמה שאלות מהותיות ובסיסיות

1.מה היא ההגדרה המקורית למושג יהודי?
2.מי הוא יהודי על פי ההלכה?
3.האם מחלל שבת בפרהסיה ושולל קיום הבורא יתברך שמו נחשב יהודי או לא?

אשמח למקורות, תודה רבה

תשובה:

1. מבחינה אטימולוגית, המילה "יהודי" מתייחסת לשבט יהודה, כמבואר במגילת אסתר, "איש יהודי היה בשושן הבירה", כשהכוונה הפשוטה היא לאיש משבט יהודה. הגמרא (מגילה יג) שואלת שהרי מרדכי היהודי היה משבט בנימין, ומתרצת: "לעולם מבנימן קאתי [=באמת, הוא היה משבט בנימין], ואמאי קרי ליה יהודי [=ולמה נקרא יהודי?], על שום שכפר בעבודה זרה [=משום שכפר בעבודה זרה], שכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי, כדכתיב 'איתי גוברין יהודאין'". הגמרא אומרת, לאור דברי הפסוק, שכל מי שכופר בעבודה זרה נקרא "יהודי". ומכאן להגדרה ביהודי: מי שכופר בעבודה זרה, מי שמאמין בא-ל אחד, ומי שמוכן לעבדו בלבב שלם.

זה, כמובן, הבסיס, אך מאותו בסיס צמחו ווריאציות אחרות של אמונת היהדות, ומה שמפריד את היהודי המקורי מהווריאציות השונות הוא התורה — דבר הא-ל שניתן לעם ישראל, ומאחד אותנו עם בורא העולם בכל מעשנו. מכאן, שהזדהות יהודי הוא עם התורה, כדברי ר' סעדיה גאון: "כי אומתנו איננה אומה כי אם בתורותיה".

2. יהודי על פי הלכה הוא מי שנולד מאם יהודיה (כמבואר בגמרא יבמות)

3. גם יהודי הרחוק ביותר, ואפילו אינו מאמין ואינו מקיים, נשאר יהודי, משום ש"אף על פי שחטא, ישראל הוא" (סנהדרין מד, א).

[אולם, אם הוא כופר באמונות הבסיסיות של יהודי (כנ"ל, הראשונה להם היא אמונת הייחוד, א-ל אחד), אזי כתב הרמב"ם (פירוש המשניות, סנהדרין, פרק י) שאינו נקרא בשם "ישראל". אבל אין הכוונה שאין לו דין יהודי, כי ברור שלמרות שחטא בכל החטאים שבתורה הוא עדיין יהודי, ובס"ד נאריך בביאור דברי הרמב"ם בהזדמנות אחרת.]

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל