לתרומות לחץ כאן

אב יהודי ובת אינה יהודיה יחסים ביניהם

ב"ה

שלום וברכה

ברוך השם אני חוזר בתשובה כבר יותר משנה וחצי ושייך לזרם הדתי הלאומי ואני משתדל רק להתחזק יותר ויותר במצוות ובהלכות מיום ליום ובינתיים הכל הולך נהדר ואני מרגיש קרוב לקדוש ברוך הוא יותר מאי פעם.
לצערי הרב בעברי החילוני אני הייתי עם אישה לא יהודיה שהיא נוצריה די אדוקה וחיינו ביחד בתור זוג מספר שנים ונולדה לנו בת , בעקבות סכסוך אנחנו נפרדנו, הילדה נשארה אצלה ואני בהדרגה התחלתי להתקרב לדת וחזרתי בתשובה.
מתוקף היותי כבר אב לילדה שכיום בת 15 אני נפגש איתה הרבה פעמים למרות שאני יודע שהלכתית היא אינה בתי מכיוון שאינה יהודיה ולצערי עוד לא קיימתי את מצוות פרו ורבו, רציתי לשאול אותך כבוד הרב ברשותך מספר שאלות הנוגעות לילדה:

1. כשאני נפגש עם בתי באופן אינסטינקטיבי היא רצה לתת לי נשיקה וחיבוק וגם אני מחבק אותה ומנשק אותה בחזרה אך לאחרונה העירו לי מספר אנשים שאולי הדבר בעייתי ואני צריך לשמור ממנה נגיעה בגלל שהיא לא יהודיה, האם הדבר באמת כך ואני צריך לשמור ממנה נגיעה או שמותר לי לחבק אותה ולנשק אותה מכיוון שאני יודע שנפשית היא עדיין הבת שלי? יהיה לי מאוד קשה את האמת לסרב לחבק את בתי כי אני עדיין מרגיש שהיא חלק ממני והיא נורא אוהבת אותי ואני גם אוהב אותה מאוד מאוד ואני לא חושב שאני יוכל לעמוד בלשמור נגיעה ממנה למרות שעד כמה שאני יודע שמירת נגיעה היא רק כדי לא לעורר את היצרים וזה הרי ידוע שבין אב ביולוגי לביתו הביולוגית אין יצר הרע שולט בהם ואכן אין בינינו שום הירהורים אסורים חס וחלילה… בכל מקרה אם אכן הדבר אסור אז האם אני אפשר להקל בלחיצת יד של כבוד ושל נימוס?
2. בתי לפעמים מביאה לי עוגיות שהיא אופה בבית שלה ואני בטוח שהתנור אצלם בבית לא כשר אפילו שהמרכיבים של העוגיות כן כשרים וגם יש פה בעיית בישולי עכו"ם, הרבה פעמים אני מתחמק מלאכול את העוגיות שהיא מציעה לי בטענה שאיני רעב אך לפעמים היא כל כך מתעקשת ומתחננת שאני אטעם (היא מן הסתם לא מבינה בדיני כשרות כלל וכלל) וקשה לי להמשיך לסרב לה ובלי ברירה אני אוכל את העוגיות, לפי דעתך מה ניתן לעשות? אני מאוד פוחד שהיא תיפגע אם אני אגיד לה שאסור לי לאכול את העוגיות שלה.
3. אני דיברתי עם ביתי רבות על נושא הגיור למרות שאני יודע שאין מנסים לשכנע גויים להתגייר שמעתי שבמצב הנוכחי שלי הדין הוא שונה ואפשר לנסות לשכנע לגייר אך בכל מקרה אני מדבר איתה הרבה על נושא הגיור ואני מנסה בדרכי נועם לנסות ולשכנע אותה להתגייר אך היא מסרבת לכך בטענה שמצוות היהדות נראות לה קשות מידי… האם עליי להמשיך ולנסות ללחוץ עליה להתגייר או שהכי טוב זה פשוט להניח לה וזהו?
4. שמתי לב שבזמן האחרון ביתי נוהגת לנשק את המזוזה מידי פעם כשהיא עוברת בדלתות ודי נדהמתי מכך למרות שהיא לא יהודיה וסביר להניח שהיא אוטומטית מחכה את המנהג הזה רק בגלל שחברותיה היהודיות בבית הספר נוהגות כך והיא נגרתת אחריהן אבל האם יש בעיה הלכתית שאדם לא יהודי ינשק את המזוזה? האם עליי להעיר לה על כך?
5. שמעתי שהסתכלות של גוי על יין מנסכת אותו אז האם כשביתי מתארחת אצלי עליי לכסות את היין או להחביא אותו?
6. האם מותר לי לברך על המזון כשאני רואה את שיערה? ובאופן כללי האם מותר לברך כשרואים שיער מגולה של קרובת משפחה מדרגה ראשונה כמו אמא או אחות?

אני מתנצל מאוד על האורך אך שאלות אלה חשובות לי מאוד
תודה רבה

תשובה:

תשובה:

1. צריך לדעת כי הבת אם כי היא בת ביולוגית, אבל היא נחשבת לאשה זרה ונכרית לחלוטין, עם כל הצער שנגרם, אולם אפשר להקל בלחיצת יד של כבוד ונימוס.

2. אפשר להסביר לה בנועם, שמאחר והינך יהודי, וישנם הלכות שונות, שמן הסתם איננה יודעת זאת, ועל כן הנך מעדיף שתקנה בחנות עוגות שיש עליהם הכשר שהנך סומך על כך, כיון שאתה מתנהג כיהודי שומר תורה ומצוות, מסתבר שהיא תבין את זה שיש אלו חילוקים בין התנהגותה לבין התנהגותך.

בשעת הדחק גדול [אך לא במצב רק של "אי נעימות"], אפשר להקל אם מדובר על מאפים בלבד, ובתנאי שידוע לך בבירור אלו חומרים יש בהם [בדרך כלל בארץ ישראל רוב המאכלים הם בעלי כשרות מינימלית, ועל כן אם יש בעוגה רק קמח מים שמרים תמציות רגילות אין בעיה, אך אם יש בזה פירות או מיני מטעמים לא מזוהים, יש להימנע מלאכול].

3. הדבר מאד אינדיבידואלי וקשה לענות על שאלה זו.

4. אין מניעה שמי שאינו יהודי ינשק מזוזה.

5. הסתכלות של גוי אינה גורמת לו לדין יין נסך, [ישנם מדקדקים במצוות שמקפידים על כך שלא יהיה כך, אך זה רק "מידת חסידות שבחסידות" ולא בעיה הלכתית כלל. אולם ודאי צריך להזהר שלא תיגע ביין כי אם לא כן הרי היא אוסרת את היין במגעה [אם היין אינו מבושל].
6. מותר לברך ברכת המזון מול שער של בתולה שאינה נשואה, אולם אם היא נשואה או היתה נשואה [גרושה/אלמנה] אסור לברך כנגדו, ואם היא אינה יהודיה עדיף לעצום את עיניו בשעת הברכה, ולכתחילה יפנה את ראשו, כאשר נמצאת שם אשה נשואה יהודיה יש להפנות את הראש ולברך.

מקורות:

1. ראה כאן וכאן וכאן.

2. יש חילוק בין "בישול עכו"ם" שאסור בכל מקרה במאכלים שיש בהם משום בישול נכרי ראה כאן בהרחבה על נושא זה [אם הגוי עשה גם את הדלקת האש וגם הבישול], לבין "פת עכו"ם" שבשעת הדחק יש להקל אם הוא פת פלטר, ואם לא מצוי כלל פת פלטר רק פת של בעל בית [דהיינו אדם שאפה לצורכי עצמו משפחתו ואורחיו] גם נהגו להקל כמבואר בשו"ע (יו"ד סי' קיב ס"ח)], אך זה רק בשעת הדחק גדול, והכל לפי הענין, אך "אי נעימות" גרידא לא מתירה לא פת פלטר וכל שכן לא פת בעל הבית כבנידון דידן.

4. ראה כאן.

5. עי' שו"ע או"ח סי' עה ס"ב וס"ו, ומשנ"ב ס"ק יב, ערוך השלחן סי' עה ס"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל