לתרומות לחץ כאן

כיבוד הורים או מצות סוכה

שאלה:

בעל תשובה שהוריו הזמינו אותו להתארח אצלם בחג הסוכות, אך אין אצלם בבית סוכה כשרה. האם מותר להיענות להזמנה ולקיים מצות כיבוד הורים אף שלא יוכל לקיים מצות סוכה. או שמחויב לקיים מצות סוכה?

תשובה:

מצות כיבוד הורים הינה מצוה חשובה, ועל כן רשאי אדם לנסוע להוריו אפילו שעל ידי כך לא תהיה לו סוכה כשרה במקום, אולם כל זה דווקא בשאר ימי חג הסוכות, אבל בליל יו"ט הראשון שמצות הסוכה בו היא חיובית, שחייבים לאכול לפחות כזית אחד בסוכה כשרה, צריך למצוא דרך כדי לאכל כזית כזו בסוכה [אם יש באזור שם סוכה אחרת כגון בבית כנסת וכד', אפשר לאכול אצל ההורים ואח"כ ללכת לבית הכנסת ולאכול שם כזית. האשה פטורה מכך].

כמו כן צריך להזהר שלא לברך ברכת "לישב בסוכה" על סוכה כזו, באופן שהדבר יהיה נרגש, יש עצה לכך אם יש לך בן קטן שאתה צריך לחנך אותו בברכות, יכולים לברך ולומר לפני כן שעכשיו מלמדים את הבן איך מברכים ואז אין בעיה לברך גם בשם ומלכות.

בכל מקרה כדאי לבוא עמם בדין ודברים בדרכי נועם ולהסביר להם שישנם כללים הלכתיים כדי להכשיר את הסוכה, ולרוב אפשר לפותרם באופן נאות וצורה טובה.

מקורות:

עי' שו"ע סי' תרמ סעיף ז שהולך לדבר מצוה פטור מן הסוכה כיון שטרוד במחשבת המצוה, וכל שכן שכל המצוה טורדתו ממצות סוכה, ועל כן יש להקל, אולם בליל יו"ט ראשון צריך לתכנן מראש שלא יקרה כן [הגם שבמקרה שלא נודע לו מהדרך של המצוה רק סמוך ליו"ט פטור אף בליל יו"ט ראשון אם אין לו שם סוכה, אך ודאי שאין לו לכתחילה לתכנן את הדרך בצורה כזו].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל