לתרומות לחץ כאן

בדיקת חמץ במי ששוכר חדר בבית מלון ליום אחד

שלום רציתי לשאול אם מישהו שוכר חדר ליום אחד בבית מלון בפסח האם צריך לבדוק את החמץ שבו

תשובה:

השוכר חדר באמצע הפסח אפילו ליום אחד, בבית מלון של יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, או של נכרים, חייב בבדיקה קודם שיתחיל להשתמש בחדרו, ואם כבר קיים מצות בדיקת חמץ בערב פסח בביתו או באכסניא אחרת ובירך על בדיקה זו לא יברך על בדיקת החדר הזה ששכר בתוך הפסח, אך אם לא היה במקום שהיה עליו חיוב בדיקה כגון שנתארח אצל ישראל אחר בזמן בדיקת חמץ וכן מי שסמוך על שולחן אביו והיה אצלו בערב פסח, ושוב נסע למקום שיש לו שם חדר מיוחד שצריך לבודקו יברך על בדיקה זו.

אך כל זה אם האכסניא אינה ברמה גבוהה, אך בית מלון בעל רמה גבוהה ומקפידים היטב על נקיון, יש להקל שאינו צריך לקיים בדיקת חמץ בחדרים, שבבתי מלון מהסוג הבינוני אין הנקיון גמור, ואילו בבתי המלון מהסוג היקר מקפידים מאוד על הנקיון, וע"כ השוכר חדר בתוך הפסח בבית מלון מהסוג הראשון חייב בבדיקה, אבל השוכר חדר בבית מלון מהסוג היקר יותר פטור מבדיקה,  ולכן הנכנס לבית מלון של נכרים, שאין ע"ז חובת בדיקה כיון שהחמץ לא שלו ולא רוצה לזכות ב , אלא צריך לבדוק את החמץ משום שהמקום נחשב למקום שאין מכניסין בו חמץ ממילא לאחר שניקו את החדר יש בזה גדר של מקום שאין מכניסין בו חמץ ונפטר מבדיקה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אכן ראיתי תשובת הרב בנידון בדיקה במלון.
    ושאלתי א. מי אמר שיש חיוב בדיקה אחר זמן שריפת חמץ. שהרי החיוב שאם מצא חמץ בפסח צריך לבער. אבל חיוב בדיקה מהיכי תיתי.
    ב. מהיכן בא החילוק בין מלון ברמה ללא ברמה. שאם לא ביצעו בו בדיקת חמץ גם מלון ברמה צריך בדיקה כמו שאנו נוהגים בבתים שאע"פ שניקו וכו' בכ"א בודקים כתקנת חז"ל.

  2. א. מבואר במשנה בפרק ראשון בפסחים שאם לא בדק לפני פסח יש לבדוק לאחר בדיקת חמץ וכו', ונפסק להלכה בשו"ע או"ח סי' תלה סעיף א "לא בדק בליל י"ד, יבדוק ביום י"ד באיזו שעה שיזכור מהיום. לא בדק כל יום י"ד, יבדוק בתוך הפסח. לא בדק בתוך הפסח, יבדוק לאחר הפסח, כדי שלא יכשל בחמץ שעבר עליו הפסח שהוא אסור בהנאה; ועל הבדיקה שלאחר הפסח לא יברך".
    ב. תשובת הגר"א וייס קובץ דרכי הוראה חלק ד.

  3. נניח שאין לכלוך בבית מלון ברמה גבוהה, אבל למה אין חובת בדיקה מצד זה שעשויים להיות משקאות חריפים שהם חמץ בתוך המקרר שבחדר, או קרקרים באיזה מדף, וכך הלאה. לכאורה, יש לחייב בבדיקה מטעם זה גם בבית מלון ברמה גבוהה.

  4. אכן, הערה נכונה, ואמנם אם יש במקום זה מקרר חייב בבדיקה, או המדפים אם מניחים עליהם חפצים, חייבים אף הם בבדיקה, אולם פינות החדר ובחורים ובסדקים, יש מקום להקל כשיש שם שירות נקיון גבוהים

  5. " ולכן הנכנס לבית מלון של נכרים, שאין ע"ז חובת בדיקה כיון שהחמץ לא שלו ולא רוצה לזכות ב , אלא צריך לבדוק את החמץ משום שהמקום נחשב למקום שאין מכניסין בו חמץ ממילא לאחר שניקו את החדר יש בזה גדר של מקום שאין מכניסין בו חמץ ונפטר מבדיקה."
    לא הבנתי מה כתוב במשפט. זה תרתי דסתרי…אין חובת בדיקה, אבל צריך לבדוק משום שאין מכניסין בו חמץ…שום דבר לא מובן.

  6. זו טעות בהקלדה, כוונת הרב המשיב שבבתי מלון מהסוג הזה שמאוד מקפיד על הנקיון אין צורך בבדיקת חמץ. אולם מסופקני אם ניתן לסמוך על סברא זו להלכה, תמיד יש פשלות בנקיון… כדאי לבדוק כדין.

  7. הא למלון ביום מאחר וחובת בדיקה בברכה בליל יג' ולא חל עליו כי לא קיבל את החדר בליל יג' א"כ נראה שאין חיוב. ברכה ורק בבית שיתחייב בליל יג' ולא בדק החיוב ממשיך למחר אבל במלון לא יברך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל