לתרומות לחץ כאן

הדלקת נר חנוכה בפתח הבנין

שאלה:

שלום לרבנים האם אפשר בבנין קומות להדליק חנוכיה בכניסה לבנין והאם משנה עם אני קומה ראשונה? ועם אפשר למה הרי אף אחד לא ידע שהחנוכיה שלי? תודה

תשובה:

שלום וברכה

הנושא בענין זה אינו מה שלא ידוע של מי הנר, אני מניח שגם בימי חז"ל שהיו הרבה בתים פתוחים לחצר לא היה ידוע של מי הנר שבפתח החצר, הנושא כאן כידוע הוא אחר, שבזמנינו חדרי המדרגות לדעת החזון איש אינם מיועדים לתשמיש של דיורין אלא רק למעבר ועל כן אין להם דין חצר. הגרי"ש אלישיב כידוע חלק על זה והורה להדליק בפתח הבנין, אבל כיון שרבים חששו לדעת החזון איש שהברכה שם היא ברכה לבטלה,ף אין לעשות זאת אלא בתורת חומרא, כלומר אדם שמדליק בביתו בחלון ורוצה להדליק גם בפתח הבנין, רשאי לעשות זאת כדי לחשוש לשיטת הגרי"ש אלישיב שסבר ששם הוא עיקר מקום ההדלקה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום וברכה הרב אשמח אם הרב יוכל לפרט יותר מי עוד חשש לדעת החזו"א שהרי גם הגרי"ז וגם הגרש"ז אחזו כדעת הגרי"ש שיש דין חצר כיום

  2. ודאי לא נכון, שכן הגרש"ז אויערבך הדליק את החנוכיה בחלון ביתו, אף שהיו לו מדרגות פרטיות לרחוב, כך שאם היה סובר כהגרי"ש ודאי לא היה מבטל מצוה כדינה. גם הגרי"ז לא הדליק ברחוב למטה. בעל האור לציון הדליק אף הוא בחלון ביתו, ובאופן כללי כך המנהג הרווח אצל כמעט כל בני התורה, מעטים ממש מדליקים חנוכיותיהם בפתח הבנין.

  3. ערב טוב כבוד הרב
    שיטת הגר"שז במעדני שלמה ע'מ קח הוא כותב שכיום נחשבת החצר שלנו כחצר לדיני חנוכה דלא כהחזו"א ולגבי הרב בן ציון שיטתו להחמיר כהחזו"א שלא להחשיב כחצר ודרך אגב הוא בעצמו כותב ששיטת הגרי"ז שיש כיום חצר והגרי"ז הדליק בחדר המדרגות וגם בשבות יצחק ע' ו-ז מביאים שכך אחז הגרי"ז, והיום ראיתי בשלמי מועד עמ' קפט שהגרש"ז אמר שלמרות שיש דין חצר ואמורים להדליק בחדר מדרגות במידה וכבר מישהו הדליק אז עדיף להדליק בחלון שיותר נראה ששייך אליו וגם יש יותר פרסומי ניסא כי הדליקו בעוד מקום אז אולי לכן הדליק בעצמו בחלון.
    ויישר כח על התשובה עד היום חשבתי שבאמת עיקר ההלכה להדליק בפתח הבנין..
    חנוכה שמח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל