לתרומות לחץ כאן

כבאי בשבת – לחזור אחרי גמר ההצלה

שאלה:

שלום וברכה! כבאי שומר שבת שיצא בשבת לכבות שריפה צריך לחזור ברגל כיוון שהסתיים אירוע החירום או שהוא רשאי לחזור עם הצוות ברכב?

תשובה:

שלום וברכה

כל עוד הוא במשמרת הוא רשאי לחזור, כיון שבהחלט יתכן שהוא יזדקק לצאת לקריאה נוספת ויש בכך פיקוח נפש. אם סיים את המשמרת, הוא יכול לחזור רק עם אדם שנוסע בהיתר, שזה או גוי, או אדם אחר הנוסע כדי לחזור למשמרת וכאמור, או להחזיר את הרכב במידה והוא חיוני להצלת נפשות הלאה. הסיבה להיתר זה, הוא משום שחכמים התירו איסור דרבנן לאלו היוצאים להצלת נפשות [כמו נסיעה עם גוי] על פי הכלל שהתירו סופן משום תחילתן, כלומר שאם לא נתיר לאדם לחזור לביתו הוא ימנע מלצאת להציל, ולכן התירו לו לנסוע עם גוי או אדם אחר הנוסע בהיתר, בלא שיעשה הוא עצמו כל מלאכה, כדי שלא ימנע מהצלה בעתיד.

בהצלחה רבה שולא יהיו קריאות, לא בשבת ולא בחול…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המופרטת!
    יש מקורות שאוכל להראות לחבר'ה?
    ואיפה אפשר לקרוא עוד בנושא של פיקוח נפש בשבת לאנשי הצלה?

  2. הנושא הספציפי ששאלת נמצא בשמירת שבת כהלכתה בפרק מ סעיף פא, אולם באופן כללי מאוד חשוב שתהיה לכם הדרכה הלכתית, אני יודע שהיום בכל אירגוני ההצלחה החרדיים כמו איחוד הצלה יש ליווי רבני צמוד ויש גם חוברות הדרכה לפעילות בשבת, כדאי לדרוש שגם לכם תהיה הדרכה כזו, יש מספיק תקציב למכבי אש כדי לממן את הענין, ובינתיים אולי תעזרו בהנהלת איחוד הצלחה בענין זה, אני בטוח שישמחו לסייע, למרות שאני חוזר ואומר, הדברים לפעמים משתנים בין הפעילויות השונות, ולכן חשוב שגם לכם תהיה הדרכה רבנית מקצועית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל