לתרומות לחץ כאן

גיבול שתי עיסות יחד – חומוס עם פירה תפוחי אדמה

שאלה:

לשיטת הספרדים, האם מותר לערבב חומוס עם תפוח אדמה מרוסק? האם שינוי יועיל? האם יש הבדל אם זה לצורך תינוק?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שזה מאכל שמוגדר כאי אפשר להכינו מבעוד יום, זה ודאי יהיה פחות מוצלח, מותר לגבל באופן שעושה שינוי בסדר הלישה – מגבל שתי וערב ולא באופן הרגיל.

מקורות:

ראה שבת קנו א, שמירת שבת כהלכתה פרק ח סעי' א, יג-טז. וראה אגרות משה ח"ד סי' עד לש ס"ק ח שצידד להקל גם בלי שינוי.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב שלום

    ראיתי כתוב בנושא זה בילקוט יוסף
    ילקוט יוסף פסח כרך ג' עמ' תקצג על חרוסת.
    ..וצריך עיון קצת לפי דברי הפמ"ג ומחצה"ש דבעבה אסור גם לגבי חרוסת, והובא להלכה בכה"ח סימן תעג, ס"ק צג, אולם לקושטא דמילתא העיקר כדברי הבן איש חי משום דאנן בדידן אית לן למינקט כסתם מרן סימן שכא סט"ז שהתיר לערב יין וחומץ בשלחלים שדכו מערב שבת . והיינו בעבה, דברכה אפילו לדעת היש אומרים שהביא אחר כך לאסור מודו דשרי דלא שייך בזה לישה. וכמו שמ"ש במשנה ברורה שם ס"ק סו. כו. ועל כן בחרוסת מיהא דהוי צורך מצאה סמכינן אסתם מרן. וזה לרווחא דמילתא, דבלא"ה במקום סתם ויש הלכה כדעת הסתם גם לכתחילה…עד כאן
    אני מבין שהוא מתיר לגבל חרוסת עיסה עבה לצורך מיד לפני הסעודה בלי שינוי. האם הבנתי נכון?
    אם התשובה חיובית האם מותר לקבל ביצה עם שמן בלילה עבה. אני יודע שהאשכנזים נוהגים לגבל ביצה . השאלה שלי האם בגיבול ביצה יש היתר בגלל שביצה לא גידול קרקע.
    בכבוד רב
    דוד

  2. תודה . ברור שעדיף להחמיר לצאת לכל הדעות גם כך הבנתי מהציטוט שהבאתי . האם גיבול ביצה עם שמן זית יותר קל הלכתית מאשר גיבול גידולי קרקע

  3. ודאי שזה צד קולא, שהרי יש אחרונים שסוברים שאין לישה אלא בגידולי קרקע כמבואר באגלי טל מלאכת לש, וכן דעת הגרש"ק בהאלף לך שלמה סי' קלט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל