לתרומות לחץ כאן

איסור צידה ונטילת נשמה בהריגת מקקים בגרמא

שאלה:

שלום וברכה שאלה: בשבת מצאתי ארגז שיש בו מקקים. לקחתי את הארגז וריססתי מסביבו (על הרצפה) בריחוק קצת, וכל המקקים שהתקרבו לתרסיס מתו אחרי כמה זמן. האם הדבר היה מותר. משום איסור צידה, איסור נטילת נשמה, ומשום זורה בתרסיס. לכאורה אין זה נטילת נשמה דומיא דמ"ש שו"ע שמותר להניח כדי מים מסביב האש כדי שתבוא ותכבה. ומשום זורה גם ליכא (אף ששמעתי שהג"ר שמואל וואזנר זצ"ל החמיר בתרסיס, מסברא זהו דוקא לאויר ומתכוין שיתפזר אבל הכא היה בקירוב מאוד לקרקע) תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ברור מאליו שאסור היה לעשות זאת. גם באופנים שהתירו הריגה על ידי גרמא כמו האופן שעשית, הוא רק כאשר מדובר במקום צער, כאשר הם בתוך הבית ומאוסים מאוד, שכיון שהיא גרמא במלאכה שאינה צריכה לגופה התירו, ראה שו"ת שבות יעקב ח"ב סי' מה, אלא שדן שבלאו הכי יש כאן מוקצה בהוצאתם [ויש שהקלו בזה משום שהם גרף של רעי, אבל זה רק בתוך הבית, כאן אם טלטלת אותם ודאי עברת באיסור מוקצה מלבד איסור הנטילת נשמה שבמקרה שלך לא הותר כיון שלא היו בבית ולא היה צער]. מצד זורה אין להחמיר, ראה מנחת יצחק ח"ו סי' כו, שבט הלוי ח"ו סי' קלט ועוד, שפיזור רסיסי נוזל אינו זורה, כיון שאין שימוש ברוח אלא זה נעשה על ידי הלחץ של התכשיר.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל