יום טוב שני לחומרא

רבני בית ההוראה
ז' סיון ה'תשע"ט

שאלה:

בס”ד שלום הרב! יש לי מספר שאלות על יום טוב שני לחומרא בעקבות החג האחרון (ישנה שאלה אחת שלא קשורה ליום טוב שני). 1) כתוב בפסקי תשובות “במוצאי יום טוב ראשון ראשון יבדיל בתפילתו ‘אתה חוננתנו’ אבל לא על הכוס” לגבי האיש זה מספיק אבל מה לגבי האישה במוצאי יום טוב ראשון(בחו”ל) האם תאמר ‘המבדיל בין קודש לחול’ או שלא חייבת? ומה לגבי מוצאי יום טוב שני? האם הבעל והאישה צריכים לומר ‘המבדיל בין קודש לחול’ על מנת לעשות מלאכה או לאכול? 2) האם אני יכול לענות אמן על ההלל(נוהג יוט שני לחומרא)? 3) האם אני יכול לומר עם הציבור את ההלל בלי הברכה הראשונה והאחרונה(יוט שני לחומרא)? 4) מה עלי לעשות בקטעי התפילה שאיני אומר (נוהג יוט שני לחומרא)? (נשמת, מוסף וכו…) 5) האם מותר לתכנן (בבחינת ‘ודבר דבר’) מיום טוב שני (שאני נוהג בו חומרא) לשאר השבוע? 6) אנחנו מזמינים כל שבוע ביום שני מוצרים מהמכולת והם מגיעים לבית שלנו, רצינו לשאול האם מותר להשתמש בהם כאשר הם הובאו ברכב/ ברגל על ידי גוי ביום טוב ראשון / שני (שלנו זה רק חומרא)? 7) שמעתי מחבר שהרב משה פיינשטיין התיר לכבות ביום טוב את הגז הראשי? אני יודע שהרב עובדיה ועוד פוסקים אשכנזים אסרו זאת ואין כאן שום גרמא. האם הרב יודע היכן המקור של הרב פיינשטיין? תודה רבה!

תשובה:

1. האשה תאמר ברוך המבדיל. במוצאי יום טוב שני ישמעו הבדלה ממש אבל אין לפני כן איסור מלאכה.

2. אין בעיה לענות אמן.

3. רשאי לומר הלל עמהם בלי ברכה.

4. אפשר לומר נשמת, אבל לא מוסף.

5. מספק יש להחמיר.

6. אסור היה להזמין וצריך היה לדאוג שלא יביאו, אבל אחרי שזה נעשה מותר להשתמש לאחר שעובר זמן בכדי שיעשו.

7. אינני יודע.

6 תגובות

    .:

    בסד
    הרב כתב בשאלה הראשונה שהאישה תאמר במוצאי יום טוב שני (שהוא לחומרא אצלנו) שהאישה תאמר המבדיל …והרב כתב שאין בעיה לעשות מלאכה לפני כן. הרי בפסקי תשובות כתב שאסור לעשות מלאכה ביום טוב שני לחומרא אפילו בצנעא.

    רבני בית הוראה:

    דיברת על מוצאי יום טוב שני, שם אם זה רק לחומרא יש יותר להקל, אבל מה הבעיה לומר ברוך המבדיל.

    .:

    בס”ד
    סליחה הרב שאני שוב שואל אני לא ככ הבנתי.
    כאשר אנו שומרים יום טוב שני לחומרא
    1) במוצאי יום טוב הראשון האם אני יוצא רק בתפילת אתה חוננתנו? האם צריך לומר עוד משהו?
    2) מה אשתי צריכה לומר במוצאי יום טוב ראשון?
    3) במוצאי יום טוב שני (שלנו זה לחומרא) אם לא שמעתי הבדלה מאחר מה עלי לעשות?
    4) מה אשתי צריכה לומר במוצאי יום טוב שני (שלנו זה חומרא)?
    5) הרי אסור לעשות מלאכה למה הרב אמר שזה יותר קל, לא הבנתי?

    רבני בית הוראה:

    1. כן. 2. ברוך המבדיל. 3. בלי לשמוע מאחר לא תוכל להבדיל רק לומר ברוך המבדיל, כך שתעשה מאמץ ותשמע מאחר… 4. ברוך המבדיל ולשמוע הבדלה כמוך. 5. לא הבנתי.

    .:

    תודה רבה.
    לגבי שאלה 5 הרב כתב למעלה: “דיברת על מוצאי יום טוב שני, שם אם זה רק לחומרא יש יותר להקל, אבל מה הבעיה לומר ברוך המבדיל.”
    מה זאת אומרת שיש יותר מקום להקל?

    רבני בית הוראה:

    אינני זוכר, עכשיו משהו לא מובן?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *