לתרומות לחץ כאן

שכח להיסב – חוזר ומברך?

שאלה:

שלום לרבנים החשובים, רציתי לדעת, לפי המשנ"ב (סימן תעב ס"ק כא) לפי המג"א אליבא דהרמ"א, אדם ששכח להסיב אחד מארבעת הכוסות, הדין הוא כדלקמן: 1. כוס ראשונה, אם לא הייתה דעתו לשתות ביןם כוס ראשונה לשניה, לא ישתה שוב, כיון דהוי כמוסיף על הכוסות. ואם הייתה דעתו לשתות בין כוס ראשונה לשניה, אז יחזור וישתה בהסיבה בלי ברכה. 2. כוס שניה, כתב המשנ"ב: "מיהו אם שכח ולא היסב בכוס שני יחזור וישתה בהסיבה בלי ברכה דלא הוי כנמלך שהרי גם בתוך הסעודה *אם רוצה* לשתות אין צריך לברך וסומך על ברכת כוס שני" – האם בגלל שאם רוצה אז יכול, אע"פ שבפועל לא חש/ב לשתות בתוך הסעודה, אז יחזור לשתות בלי ברכה. או שצריך כוונה שרוצה לשתות בסעודה, ואם לא כיון צריך לחזור ולשתות כוס אחרת *עם ברכה* 3. כוס שלישי ורביעי – לא חוזרים בכלל לשתות אם שכח והיסב. כלומר, האם לדעת בני אשכנז, בהנחה ושכח להסב, לא חוזר לברך בכוס ראשון, שלישי ורביעי. בכוס שני אני מסתפק – האם יש מציאות שבני אשכנז יברכו על פי הספק שהתסתפקתי במס' 2. אשמח לתשובה! תודה רבה!

תשובה:

מי שלא רגיל לשתות בסעודה צריך לברך וממילא יתכן שעדיף שלא ישתה עוד. הכלל של המשנה ברורה שכאשר שותים בלי ברכה זה לא נראה כמוסיף על הכוסות, ורק מחמת הברכה זה נראה הוספה. כל השאר מדוייק.

זכית ללמוד לאמיתה של תורה.

שבת שלום.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל