לתרומות לחץ כאן

טעויות בברכות / גיוס חתן מחופתו לצבא בזמנינו/ זמן צאת הכוכבים

שאלה:

שלום לרבנים 1בסי נט סע ב לכאורה סתירה משמע שדי בחיתום נכון יצא יח ומאידך משמע רק עם אמר באמצע וגם חתם נכון יצא יח מה הישוב בזה? 2 בהנחה שהצבא של היום מקודש האם חתן יוצא מחופתו אפילו סתם לשמירה בגבולות שהרי תמיד אנו "בבסכנה"? 3 בסי רסא סע ב איך מרן פסק כר"ת נגד הרמבם והריף ראש הרי אמר שהולך אחר רוב מבין השלשה? 4 מנין יצא להתחיל את המילה המלך בתחילת המגילה? תודה רבה על הסבלנות וסליחה על האריכות

תשובה:

שלום וברכה

1. שאלת קצת מקוצר, ונראה שנעשה כאן עירבוב מושגים: גם לשיטות שהעיקר הוא בחיתום, כפי שציינת מדברי הפוסקים בסי' נט וראה שם בביאור הלכה, ודאי עיקר תוכן הברכה חייב להיות קיים, אלא שבזה אינו מעכב הנוסח המדוייק, ולכן כל שנאמר עיקר תוכן הברכה, וגם החיתום נעשה כדין, אין זה משנה מטבע שטבעו חכמים.

2. ברור שההגדרה הכללית של הרמב"ם לגבי מלחמת מצוה שהוא "עזרת ישראל מיד צר" קיימת גם היום בפעילות הצבאית הנדרשת, אבל יש כאן שני נושאים נוספים: האחד, ברור שמה שאמרו שהחתן יוצא מחופתו הוא לפי הצרכים הנדרשים, אין כל הגיון שהחתן ירוץ לבסיס בלי לשמח את אשתו הצעירה כאשר רוב תשובי המדינה ספונים לבטח בביתם… הדין הזה נאמר כאשר יש גיוס חירום כללי, ולא רק בגלל תורנות כזו או אחרת של מילואים. במציאות בת זמנינו ברור שהצבא אינו זקוק לחתן הזה כרגע באופן נואש… שנים, באופן כללי יש את הדיון לגבי הנושא של גיוס לצבא בזמנינו, כאשר הוא לא מציית לדיני התורה וחוקיה, ומתנהל בפריצות ובהפקרות מוחלטת, עד שכל אחד יודע את הנושא של הירידה הרוחנית המצויה ר"ל בצבא, דבר שמשנה את כל התמונה והוא נושא רחב בפני עצמו.

3. אין הכרח שרבינו תם הוא שלא כהראשונים הנ"ל, ראשונים אלו רק אמרו שזמן בין השמשות הוא ג' רבעי מיל, אבל בנוגע לשאלה מתי ג' רבעי מיל אלו, אם משקיעה ראשונה או שניה הם כלל לא התייחסו, ובזה נחלקו רבינו תם והגאונים, ראה באריכות בבית יוסף שם, שכתב להדיא שהרא"ש לא הכריע בשאלה זו.

4. ענין זה מובא בס' קול יעקב ס"ק כח לבעל כף החיים מכמה פוסקים, וכנראה יש לזה טעם על פי סוד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לפני זמן קצר שמעתי שיעור בנושא זמני היום מפי הרב בורשטיין מח"ס זמנים כהלכתם. רוב שיטות הראשונים סוברים כדעת ר"ת. שיטת הגאונים מופיעה בביה"ל רס"א בשם שו> מהר"ם אלשקר סימן צו שם הוא מביא את שיטתם של גאונים. יתכן מאוד שמרן ורמ"א לא ראו את השו"ת הנ"ל ולא הכירו כלל את שיטת הגאונים ולכן לא פסקו כמותם. השאלה על ר"ת היא ששיטתו לא תואמת את המציאות בזמננו שהרי כל הזמנים הנ"ל נאמרו על אופק ירושלים בתקופת ניסן ותשרי. ועיין שיטת הגר"א בס' רסא.

  2. דבריך ידועים, אבל לומר שזה לא מתאים למציאות בת זמנינו זה לא נכון, האופק לא השתנה מיום בריאת העולם, וגם השו"ע ידע טיעון זה ואעפ"כ… ופסק כמותו למרות שכל גדולי הספרדים בדורו נקטו כגאונים ודעתו לא התקבלה כאן כלל. אני רגיל לצטט את דברי הר"ח פאראנג'י שסבר כרבינו תם ומאריך לייסד שיטתו, והוא כותב אבל מה אעשה שאפילו נוות ביתי אינה שומעת לי… כלומר אפילו בביתו אמרו לו הבה ונעשה כמנהג כל הארץ שנהגו כגאונים… והוא היה בן דורו של השו"ע, כך שלומר שהשו"ע לא ידע את דברי הגאונים זה מופרך.
    אגב בנוגע לאופק יש דבר מענין שלא מצאתי שמציינים אותו, בס' הזמנים בהלכה מביא, שלשמש יש השפעה על הארץ עד שהיא יורדת 4 מעלות מתחת קו האופק שכן האור מתפשט. 4 מעלות בחשבון פשוט הוא 72 דק'! מעניין.

  3. זמן צאת ג כוכבים בינוניים אינו ענין של השפעת השמש עד 72 דק שאז נראים כל הכוכבים?
    וכמו ש72 דק לפני צאת השמש על הארץ בנץ כל הכוכבים נראים.
    וכהירושלמי ברכות ג: נראו שלשה כוכבים אע"פ שהחמה נתונה בעמצע הרקיע לילה הוא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל