שאלה:
שלום לרבנים בסימן שב סע א כתב מרן בגד שיש עליו לכלוך אסור לשכשכו אלא מקנחו בסמרטוט בקל ולא בדוחק פן יסחוט האם אז למעשה בשבת אם יש עלי לכלוך על הבגד מותר לי לנגב בנחת? ואם כן למה מרן לא חשש למלבן? 2 מה זה לשכשכ|?
תשובה:
שלום וברכה
בגד שהתלכלך ממאכל מסויים, מותר להסירו על ידי סכין או ציפורן או מטלית, אבל אסור לשפשף במטלית או לשפשף את שני חלקי הבגד זה בזה. כמו כן, אין היתר להסיר את הליכלוך אלא אם כן נשאר רושם בבגד ולא נעשה נקי לגמרי.
מקורות:
ראה שו”ע סי’ שב סעי’ ז, וראה ביאור הלכה שם ד”ה דהוי. בשו”ע שם מבואר שלא התירו להסיר בוץ על ידי סכין אלא כשהוא לח, אבל כשהוא יבש יש בכך איסור טוחן, ובס’ שמירת שבת כהלכתה פרק טו סעי’ כח הקשה מדוע לא הוזכרה הגבלה זו לגבי תבשיל. ותירץ, שמדובר בדר שאין בו איסור טוחן, כגון תבשיל שכבר התמעך היטב בעת הבישול, וכפי הכלל שאין טוחן אחר טוחן. אבל דבר שלא נטחן מעולם והוא מגידולי קרקע אין להסירו אלא כשהוא לח.
תודה רבה אבל לכאורה זה קצת קשה לומר שמרן היתכוין על ידי סכין וכו שהרי כתב מפורש על ידי מטלית רטובה {לנקות בגד}כי אם לא אז מה חשש לסחיטה שייך?
בכל מקרה מדובר שנשאר ליכלוך.
מ"מ למה יהיה אסור לנקות במגבון את הבגד מצ'ב הרי לכאורה זה הפשט שהרי כתב מקנחו בסמרטוט?
במגבון ודאי יש סחיטה בלי קשר לכתם, סמרטוט הכוונה יבש.
השאר תגובה