לתרומות לחץ כאן

מכונת גלישבת מכון צומ"ת

שאלה:

שלום רב,
במכון צומת, ראיתי שכתבו
מכונת קפה שעובדת מאליה… אני מחפש מה דעת הגרשז"א, ומה דעת הרב עובדיה?

כך כתבו שם
"
מכונת קפה' המוזגת מאליה את המשקאות הרצויים מורכבת משני חלקים מרכזיים: מיחם לחימום מים, ומיכל המכיל אבקת קפה או קקאו וכד'. קיימות מכונות בהן הקפה הוא נוזלי ומרוכז ביותר. טיפות אחדות נמהלות בקנקן ודי בכך.

המכונה מקבלת אספקת מים מרשת המים הרגילה, ומחממת אותם בחימום מהיר כמיחם חשמלי. לחיצה על כפתור מתאים מתזמנת זרימת הקפה או הקקאו לספל או לקנקן. המכונה כוללת בקרה אלקטרונית הקובעת את יחס המים והקפה הנמזים לכוס אחת.

מה הן הבעיות בהפעלת מכשיר זה בשבת?

א. בישול המים במיחם החשמלי. ב. בישול הקפה במים הרותחים. ג. הפעלות חשמליות שונות ו'הבערת' גוף החימום.

הפתרון:

א. מיחם המים הוא מסוג 'גלישבת' – מים חדשים נכנסים בזמנים קצובים מראש אל תוך המיחם, ללא קשר למעשי האדם. כך, האדם אינו משפיע כלל על חימום המים ובישולם. עודפי המים גולשים לביוב, ללא קשר לצריכת האדם.

ב. ציוד השבת מותאם לכמות של קנקן, מן הסוג הרווח בבתי מלון, שהם הצרכנים העיקריים (וביחידים) של מכונות קפה שבתיות. המלצר מניח את הקנקן תחת פיית הברז ומסיט מנוף מיכני בלבד. דבר לא מתרחש. בתום מספר שניות אקראיות (בהתאם למחזוריות קבועה ה'מתרוצצת' כל השבת) המים ישפכו לתוך הקנקן ולא יגלשו החוצה, מאחור. המנוף פשוט משנה את כיוון הגלישה: במקום אל אחורי המכשיר – היא תתבצע מתוך הברז היישר לקנקן.

ג. בו-זמנית, באמצעות הידית (המנוף) המיכנית הנ"ל, יפתח פתח להוצאת קפה בכמות הנדרשת, מבלי שהאדם עשה פעולה חשמלית כלשהי.

ד. הקפה נמזג לתוך הקנקן ברמה הלכתית של 'כלי שני', או לכל היותר 'עירוי מכלי ראשון'. אם מדובר בקפה אבקה (כמו קפה 'נמס') שכבר בושל בתהליך ייצורו, המצב ההלכתי משופר, שהרי "אין בישול אחר בישול".

ה. בשבת כל הלחצנים והמתגים החשמליים הפעילים בימי החול מנותקים. נותרה רק נורית סימון המציינת שהמכשיר נמצא במצב 'שבת'. בימי החול חוזרת המכונה לפעולתה הרגילה, בדרל כלל באמצעות שעון שבת שבועי-יומי, או ע"י מפתח השמור בידי המשגיח"

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע לומר לך התיחסות של הגר"ע יוסף או הגרש"ז אויערבך לגבי המכשיר הזה כיון שאינני יודע אם הכירו אותו, אישית כבר ראיתי את המכשיר ולכאורה מבחינת כל הנושא של בישול המים אין בו בעיה, ואכן הם התקינו כמותו בבית חולים הדסה עין כרם ומקומות נוספים ולכאורה אין בו חשש. לגבי השילוב שלו כמכונת קפה, אינני יודע כיצד זה בדיוק פועל, אבל אם אכן זה עירוי מכלי ראשון לדעתי יש לאסור, וניתן להשתמש רק עם המים בלבד, משום שמה שכתבו שאין בישול אחר בישול אינו מדוייק, שכן בשערי תשובה בסי' שיח הביא שמאכל יבש שנמס במים כמו סוכר וכדומה דינו כלח ולא כיבש, ויש בו בישול אחר בישול! לכן רק במצב של כלי שני מותר שבו אין בישול אחר בישול גם בלח, ולא במצב של עירוי מכלי ראשון.

ערב טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל