לתרומות לחץ כאן

אכל ספק כזית פת ושבע – האם חייב בברכת המזון?

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
א. האם אפשר להניח את הסידור בתפילה על גבי קופסאות התפילין?
ב.אדם שהחל לברך ברכת המזון ובאמצע הברכה השלישית נסתפק אם אכל שיעור כזית(27 גרם) ושבע (מלחם וגם שאר מאכלים). האם יכול לסיים את הברכה? { הצדדים: מדובר באדם שאכל לחם ושבע דמדאו' מחוייב ואעפ"י שלא אכל 27 גרם שמא הלכה כרמב"ם ודעימיה דכזית היינו 18 גרם}?

תשובה:

שלום וברכה

  1. אין כל בעיה, הסידור עצמו יש בו קדושה, והקופסאות הן רק תשמיש קדושה, ויש מהפוסקים שסוברים שאף בתי התפילין עצמם הם רק תשמיש קדושה אלא ששי שחילקו לענין זה בין השל יד לשל ראש שיש עליו את האות ש', ראה בהרחבה בס' לקט הקמח החדש בסי' כה, כז, אבל לגבי הקופסת פלסטיק אין ספק שהיא פחות קדושה מהסידור.
  2. למעשה ההנחה שכיון ששבע משאר במאכלים זה ספק דאורייתא אינה מדוייקת, אדם שאכל פחות מכזית אף ששבע מכך או ממאכלים אחרים אינו חייב ברכה אפילו מדרבנן, כך כתב בשו"ת אגרות משה ח"א סי' עו ועוד אחרונים, כמו כן כלל לא ברור שהמאכלים האחרים בכלל טפלים ונפטרים באופן כזה בברכת הפת, ראה משנה ברורה בתחילת סי' קעז, כך שבעצם הספק הוא מה שיעור כזית, האם 17 סמ"ק או 27 סמ"ק [אני מעדיף לדבר בנפח כהכרעת רוב מנין ובנין של הפוסקים], ולענין זה באמת נראה שכיון שהוא ספק דאורייתא במקרה הזה יש להמשיך לברך, ואם הוא לפני הברכה, חובה לאכול עוד מעט כדי לצאת מהספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל