לתרומות לחץ כאן

למה צריך לשמוע לגדולי תורה?

שאלה:

ב"ה
איך ניתן לענות לאדם שעדיין אינו דתי- הוא חושב שהכניעה המוחלטת לפסיקה של רב מתנגדת לעצמאיות המחשבה והדעה העצמית. הוא חושב שאדם שמשלב את הדת והוא גם בעל דעה עצמאית הוא חזק יותר.
ואילו מה שלמדתי שהתורה מכופפת אותנו שנחשוב ע"פ דרכי'ה.

תשובה:

שלום וברכה

השאלה הזו בעצם נובעת מתפיסה שאומרת, שבכל מה שנוגע להשקפה אמונה ודרכי החיים הידע וההבנה של כולנו שווה, וממילא אם אכפוף עצמי לאדם אחר אני מאבד את העצמיות שלי. התפיסה הזו פשוט שגויה ואסביר: אדם שלוקה במחלה קשה, בודאי ילך לרופא מומחה להתייעץ, ויקבל את דבריו באופן מלא ללא כל פקפוק, וגם אם מעצמו חשב אחרת, הוא מבטל את דעתו לחלוטין, כיון שהוא מבין שהידע והנסיון של הרופא הן לאין ערוך יותר ממנו, ורק טיפש לא מקבל את דעת הרופא. כך גם בענינים רבים הנוגעים לאמונה והנהגה ציבורית ועוד. אדם גדול יש לו פרספקטיבה הרבה יותר רחבה, הוא בעבודה עצמית רבת שנים הכניע לגמרי את הנגיעות האישיות שלו, את הספונטניות שלו, הוא בר דעת באופן רחב מאוד, הוא קיבל הרבה מרבותיו בהשקפת התורה ועוד ועוד, ולכן דעתו יותר מכרעת מדעתי שלי, האדם הנגוע, המושפע, הלא מנוסה ועוד, וזה בסדר גמור.

שים לב שכך גם בעניני צבא ובטחון, יש שני סוגי אנשים שמבינים מה מדינת ישראל צריכה לעשות: ראשי הצבא וגורמי הבטחון המופקדים על כך, וגם… הרובד ההאנושי הנמוך ביותר במדינה שתמיד יודע לצעוק שראש הממשלה השתגע… אדם נבון יודע שהנתונים לא לפניו, הנסיון שלו אפס, והוא לא מביע דעה, אף שיש לו דעה בדרך כלל באופן טבעי.

כמובן מוטל על כל אדם לגבש את דרכו בחיים, ובכלל זה לבחור לו את הרב שנראה לו איש אמת וכו', גם לא יהיה חכם מצד האדם על כל דבר לרוץ להתייעץ, אין ספק שבורא העולם נתן לו דעת כדי שנפעל באמצעותה, אבל בכל מה שמצריך את הראייה הזו של גדולי ישראל, רק חכם מצידנו להזדקק להם ולקבל את דעתם.

יום טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל