לתרומות לחץ כאן

זמן תכלה רגל מן השוק בזמננו

שאלה:

1) לפי השיטות בנרות חנוכה שזמן תכלה רגל מן השוק אינו זמן קבוע של כחצי שעה, אלא הדבר תלוי לפי המציאות בזמנו ובמקומו, האם לפ"ז יש זמן אחר בכל יום (לדוגמא בליל ששי שהרבה מסתובבים ברחוב כד זמן מאוחר מאוד, שזמן שתכלה רגל מן השוק יהיה יותר מאוחר מבליל שלישי וכדו')?
2) בהנ"ל, יש לעיין מתי זמן תכלה רגל מן השוק במוצאי שבת (לפי השיטות שהדבר תלוי לפי המציאות בזמננו), שהרי במוצאי שבת אין "שוק" בשביל רוב ישראלים, האם הזמן של תכלה רגל מן השוק היינו כיום רגיל?

תשובה:

שלום וברכה

לא סביר שבכל יום ובכל מקום ישתנה הענין בצורה מדוקדקת כל כך. נראה שגם מי שמחמיר בכך עושה לפי מנהג רוב בני אדם ולא יותר. אמנם מהנהגתו של הרב מבריסק הידועה נראה שהחמיר כדבריך, שכן הוא היה מדליק את החנוכיה עד תום הצגה שניה בקולנוע אדיסון הסמוך לביתו…

אמנם כאמור, העיקר להלכה שדי בחצי שעה. אלא שלקולא ודאי יש בכך נפק”מ, שהרי אדם שבא מאוחר לביתו, הדין הוא שאם יש שרואים את הדלקתו הוא מדליק בברכה [אפילו הם בני ביתו] ואם אין אחרים רואים הוא מדליק ללא ברכה. בזמנינו יש להקל יותר מחמת הסברא שהעלית, שאולי הוא אפילו לכתחילה. כך שיש לימוד זכות בזמנינו על המדליקים מאוחר שהוא עדיין בתוך הזמן.

ראה מועדים וזמנים ח”ב סי’ קמא וח”ו סי’ פו.

בנוגע לשאלתך השניה, שוק אינו מסחר, אלא עוברים ושבים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בנוגע לשאלה ב' (לפי חומרת הגרי"ז שכתבת), מהו בערב שבת, הרי בזמן שקיעה אין אנשים כלל ברחוב, שהרי כולם בבית כנסת (ואח"כ כולם יהיו בסעודת שבת). האם סומכים שיהיה נשים שלא מתפללות בבית כנסת ברחוב (הרי כל כבודה בת מלך פנימה)? האם סומכים שיהיה קטנים (וכי מדליקים רק עבור ראיית קטנים)? אולי מדליקים עד הזמן שרגילים להיות ברחוב, אף שבאמת עכשיו אין אנשים ברחוב (ואף הגרי"ז מודה לזה עכ"פ לענין ערב שבת)?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל