שאלה:
שלום וברכה!
אשתי משתמשת בטבעת נובורינג (novaring) למניעת הריון במשך כמה חודשים, לפני המקווה האחרון שהיה לנו פתחתי איזה ספר ושם גיליתי שטבעת זו מכיוון שאינה התקן הדורש הוצאה ע"י רופא, הרי היא חציצה בטבילה ונדרש להוציאה, לצערנו הגדול לא ידענו על כך ובשגגה גמורה אולי חטאנו עשרות פעמים באיסור בעילת נידה רח"ל, שלא לדבר על חיבוק ונישוק ושאר איסורי קירבה, שאלתי היא אם ידוע לרב איזה קולא בנושא להקל כל מצפונינו, ומה עכ"פ מוטל עלינו לעשות תשובה בעניין זה?
תודה רבה!
תשובה:
שלום רב
דעתו של הגאון הגדול רבי אשר ויס שליט”א אב”ד דרכי הוראה בירושלים שהנוברינג בדיעבד אינו חוצץ ולא צריך לטבול שוב.
כמובן שלכתחילה חובה להוציא אותו ואין להקל מכאן ולהבא.
יום נעים.
לכאורה, מסגנון מאמרו של הגאון הגדול הגר"א וויס שליט"א, נראה שההיתר לטבול עם "נוברינג" אינו רק בדיעבד.
בודאי שרק בדיעבד, לגבי לכתחילה כבר כתב הרמ"א בפירוש שאין טובלים גם בדבר רפוי אטו שאינו רפוי.
מה שכת"ר אומר נכון מאד בדעת הרמ"א.
אבל הגר"א וויס שליט"א מסייג דבריו של הרמ"א :
ומלבד כל אלה הרי אין הלכה בזה כדברי הרמב”ם, כמבואר בסימן קצ”ח סעיף כ”ח דלפי השו”ע לא גזרו רפוי אטו מהודק. אמנם מדברי הרמ”א (סימן קצ”ח ס”ד) מבואר דלכתחילה אין לטבול בדבר הרפוי אך אין זה אלא במקפיד משא”כ בני”ד דודאי אינה מקפדת כמבואר לקמן.
הגר"א וויס שליט"א כותב כך בתחילת מאמרו :
ואף שהרמב”ם ס”ל לגבי אשה האוחזת ביד חברתה דאף אם תאחז בה ברפיון גזרינן רפוי אטו מהודק בני”ד ודאי אין להחמיר בזה מתרי ותלת טעמי.
באמצע הוא כותב כך כדי להסיק :
וגם לדבריו אין להחמיר בני”ד.
הרי לן שלשה טעמים ברורים למה אין להחמיר בני”ד, ואין כל חשש משום דיני חציצה.
זה הכל צירופי סברות כדי להתיר, אבל למעשה בודאי יש להסיר לכתחילה.
השאר תגובה