לתרומות לחץ כאן

יש מוסר מוחלט?

שאלה:

שלום לרב ותודה על הקדשת הזמן!
נפגשתי עם הוכחה לוגית לניהליזם- חוסר ערכים רציתי לדעת אם יש לה דחיה או לחילופין אולי היא לא סותרת את התורה שהרי אני רואה שיש בתורה רע וטוב מוחלטים ונגזר מזה צדיק ורשע.
ההוכחה היא: כל ערך בעולם נובע מהאדם המעריך אותו הרוצה בו הנמשך אליו וממילא אין דבר כזה מוסר מוחלט- אפילו אם נאמר שהתורה אמת ויש לה ערכי מוסר אם אני לא מעריך את האמת או את רצון השם או את חכמתו – התורה חסרת ערך, אין מי שיותר צודק מחברו בעניני ערכים המוות לא עדיף על החיים האמת לא עדיפה על השקר אלא הכל תלוי בבחירתי אם לרצות בזה או לא אם להעריך או לא.
מקוה שהובנתי אם לא אשמח לפנייה במייל.
סליחה אם הארכתי ותודה לרב.

תשובה:

שלום וברכה

לא הצלחתי להבין איך הגעת למסקנה הזו, ההיפך הוא הנכון, רצון האדם והבנתו הם כלום, הוראות התורה הן האמת והמוסר האבסולוטיים. לולי התורה היה ניתן לומר כדבריך, אבל הרעיון של התורה הוא בדיוק ההיפך.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. תודה לרב על הסבלנות אסביר יותר.
    התורה היא אמת מוחלטת, אבל היא לא מחייבת רק את מי שרוצה להתחייב לאמת, מי שחושב שהשקר עדיף? או שאין מטרה לעולם, כלומר מה שאדם מקיים את התורה זה רק כי רוצה בה אבל אדם שלא רוצה בה או באמת או בחיים של אמת הוא לא טועה יותר מחברו. מה הופך את האמת למחייבת? רק זה שאני מעדיף אותה על השקר ולא שום דבר אחר, כל עולם הערכים נובע מהנפש של האדם, אני קובע מה טוב ומה רע, התורה אומרת שזה טוב ורע וזו עובדה אבל אם לא אקבל את האמירה של התורה אין לה ערך מחייב. האם זה מובן?

  2. זה מובן אבל לא נכון… בורא העולם שברא את כולנו וכולנו עבדיו יש בכוחו לחייב אותנו בשמירת התורה והמצוות, וכך הוא עשה, נתן לנו תרי"ג ציוויים ואותם אנחנו חייבים לקיים וזה לא תלוי ברצוננו.

  3. תודה לרבנים.
    בודאי שהקב"ה ציוה ואני חייב אבל זה לא הופך את זה לטוב אם אני לא אעריך את זה כטוב.
    אני מסתכל על ההכרה שלי ורואה שיש בה את מה שאני רואה כטוב לי ואת מה שהתורה רואה כטוב לי מה שה" אומר כטוב אפילו שאני יודע שה' אמר שזה טוב אם אני לא אחליט להעריך את הטוב הזה כטוב בתוך נפשי הוא לא יחשב כטוב, נמצא שכל הגדרת טוב ורע נובעת מהאדם ואין הגדרה אחרת.

  4. אם תדע את אפסותו המוחלטת של האדם מול מציאותו העצומה והמוחלטת והעליונה של בורא העולם, תראה שדבריך חסרי טעם לגמרי, אתה בעצם מעמיד ויכוח בינך לבין בורא העולם בהגדרה מה טוב ומה לא, כאשר אתה נוטה לומר שזכותך לחלוק עליו בענין זה… תנסה לדמיין ילד בן שלוש שבאמת חסר הבנה שחושב שזכותו הלגיטימית לחשוב שלקפוץ מהגג זה דבר חיובי, ולעומתו עומדים הוריו… גם אז תגיד שזה לגיטימי והגיוני ולוגי במידה שווה וכו'? עכשיו תכפיל את כל זה פי כמה מליונים ותבין למה כוונתי…

  5. תודה לרבנים.
    סליחה על הטירחה אבל עדיין לא מובן לי.
    בתשובתכם יש בדיוק הוכחה לדברי שהרי כל היחס לבורא נובע מהאדם אם אין בקרבי הערכה לבורא, אין בקרבי רצון להדמות לו או לקיים את דברו – אם אלה חסרי בנפשות בני האדם ועמ"י אזי אין ערך לתורה לכאורה, וכן לגבי הילד אע"פ שבודאי באופן אישי אמנע ממנו לעשות זאת אבל אם באמת היה אפשר לוודא שהוא מבין מה שעושה ובכך הוא רוצה אזי הוא לא טועה זה לא נכון או לא נכון אלא רצונות שונים אחד רוצה חיים אחד רוצה מוות אוכל לומר לו שבעיני זה לא כדאי אבל אין ערך מוחלט שיחייב אותו לחיות ללא הרצון האישי לחיות וכן לגבי כל הערכים, אם אסיר מנפשי רצון לחיות את דבר השם אזי אין לו ערך לכאורה כל ערך נובע מרצון אשמח להבין איך ישנו ערך שלא נובע מרצון.

  6. זו איוולת. הקדוש ברוך הוא כליל כל המעלות והשלימויות גם אם אני היבחוש חסר הערך לא ידע להבחין בכך. אני מסכים איתך שמלבד התורה וערכיה אין שום ערך מוחלט ואמיתי, ורק התורה שערכיה מקיפים את כל חלקי האמת, אלו הערכים האמיתיים והנצחיים כיון שהם מגבהי מרומים והרבה מעל השגתינו ותפיסתנו שהיא חסרת משמעות לגביהם.

  7. תודה לרב! אשמח אם הרב יוכל לכתוב את ההגדרה למושג ערך ואיך מוכח שהו לא תלוי ברצון שלי, אני חוזר על דברי אם ה' אמר ואין בנפש הערכה וחשיבות לדבר השם אזי זה לא חשוב. אפשר לומר יש הוכחה שנראת כסותרת את התורה ואנו לא יודעם לתרץ, אני אשאר מאמין גם אחרי קושיה זו אך אני מחפש תשובה.

  8. אין לי מה להוסיף מעבר למה שכבר כתבתי. כל התפיסה שלך שמימד החשיבות והערכה תלוי בך, יכול להיות רק בתפיסה חילונית, שהאדם הוא המרכז, והוא האמת האבסולוטית אם היא בכלל קיימת, וממילא כיון שיש דעות שונות לאנשים, אין אמת אבסולוטית וכו'. אבל מי שמאמין בבורא העולם שהוא המציאות האמיתית היחידה, מבין שעותיך האישיות הן כלום, ויש רק דעה אחת, והיא התורה הבאה מבורא עולם, והיא המוסר האמיתי והאמת המוחלטת, ושום דעה של שום אדם לא תוכל לגעת בזה כמלוא הציפורן, כיון שכולם ברואיו שאם רק יסיר עיניו מהם לרגע אחד לא יהיו קיימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל