שאלה:
שלום וברכה.
האם מותר להגיד לגוי לפני יום טוב לומר לגוי אחר שמועסק אצלו בתור נהג להסיע יהודי ברכבו ביום טוב ולעשות כל הפעולות הנלוות להסעה ברכב (פתיחת וסגירת דלת המכונית והידוק חגורת בטחון) והאם מותר ליהודי לנסוע ברכבו של הגוי ביום טוב בתנאים אלה.
תשובה:
שלום רב
חלילה וחס! ראשית, יש טעות נפוצה! צריך לדעת שמעבר לאיסור של אמירה לגוי יש גם איסור הנאה ממעשה של גוי הנעשה עבור יהודי, כך שגם אם אמירה לאמירה יש בה קולא, מה יעזור לגבי עצם ההנאה מהמעשה של הגוי השני? אמירה לאמירה היא נושא רק בדבר שאין בו הנאה אלא מניעת נזק. שנית, גם בלא כל חשש אמירה יש איסור לנסוע עם גוי ברכב משום זילותא דשבת.
אם אינני טועה, הנאה ממעשה גוי אסורה רק כאשר אין אפשרות לקבל הנאה זו כלל, אך אם הדבר אפשרי בדוחק הרי אין בעיה. בשאלה מדובר שהמרחק בהליכה רגלית הוא כ-3 שעות בערך, בדוחק אפשר ללכת…
לגבי זילותא, זה שטח מאוד רחב ולא מוגדר היטב ובמקרה של צורך גדול אולי אפשר להקל?
רחוק מאוד מלהיות משכנע….
אין להקל בשום אופן ואין זילותא גדול מזה. השטח הרחב הרבה יותר נמוך מזה…
השאר תגובה