לתרומות לחץ כאן

החלפת עינית בטלסקופ בשבת

בעבר העלתי את עניין הטלסקופים. בינתיים קניתי טלסקופ קל לתפעול, וארצה לברר עד כמה מותר להשתמש בו ומה, אסור.

הטלסקופ הוא זה http://konimboimages.s3.amazonaws.com/system/photos/815906/large/1e4e777e091a84c494dddf86c6050fe5.jpg

וכפי שרואים בתמונה, יש בית עניות מיוחד, וניתן לשים בתוכו איזה עינית שרוצים בשביל להחליף הגדלה. בית העיניות נקרא פוקוסר, ומקרוב הוא נראה ככה http://orion.scene7.com/is/image/Orion/13031_mm?$mm_placeholder$

ניתן לראות עינית אחת מורכבת בבית העיניות, הנקרא פוקוסר. זה אומר שניתן לשים בפוקוסר איזה עינית שרוצים. ובפוקוסר יש בורג אחד ולעיתים שתיים, שיתפסו את העינית יציבה בפוקוסר בשביל שהיא לא תיפול. עינית נראית ככה http://nimax-img.de/Produktbilder/zoom/33235_2/Omegon-Redline-SW-5mm-Okular-2-.jpg

וכמו שרואים בתמונה הכללית של הטלסקופ, זה גם את סט העיניות, וכל עינית נותנת הגדלה אחרת. ובמהלך ערב התצפיות, מחליפים פה ושם הגדלות, וזה אומר, שהרכבת עינית דורשת סגירת בורג אחד או שתיים, תלוי בגודל העינית, ואותו דבר באם רוצים להומיא אותה, בשביל לשים עינית אחרת, זה דורש לפתוח את הבורג או את שתי הברגים.

בעניין של הרכבת עיניות או הוצאתם למען החלפה, אין כאן מטרה לבנות משהו חדש, אלה לשים עינית באופן זמני, ותפקידו של הבורג, זה רק בשביל להגן על העדשה מפני נפילות. האם באופן כזה, מותר לפתוח ברגים ולסגור את הברגים למען הרכבה והוצאה של עיניות למען החלפתם בשביל לראות בהגדלות שונות דברים שונים.?

שאלה נוספת

כמו כן מורכבת כוונת כזאת http://www.365astronomy.com/images/P/red-dot-finder-plastic.jpg על הטלסקופ, והיא כוונת שפועלת על סוללות, ואותה בטוח אסור, להפעיל בשבת. מטרתה היא לעזור במציאת האובייקט הרצוי בשביל לכוון אליו.

לכן קניתי כוונת שהיא לא חשמלית בכלל. היא כזאת http://www.nipon-scope.com/images/products/finderscopes/5x24finder-scope.jpg ועשיתי לו חיבור עם מגנט לגוף של הטלסקופ. כמובן שזו לא כוונת מקורית של הטלסקופ, אלה כוונת לא חשמלית שקניתי. האם בשבת, מותר לי להגנית אותה על הגוף של הטלסקופ. אני מפחד להשאיר אותה מוגנטת על הטלסקופ לזמן רב, מחשש שיגרם, נזק אפשרי שכח המגנט אם ישאר זמן רב, בטח ישנה משהו. לכן אני מרכיב אותה בתחילת כל תצפית ומוריד אותה בסיום כל תצפית. חוץ מזה יש לי עוד מגנט נעילה שישמור על הכוונת לא לזוז. אז השאלה רלוונטית אם מותר לי להגניט גם את מגנט הנעילה בתחילת כל תצפית, והורדתו בסיום כל תצפית.

כמו כן כפי שרואים בתמונה יש ברגי כיוון, שהמטרה היא לכוון את הכוונת ככה שברגע שמכוונים אותה למשהו, אז שהוא יראה גם בטלסקופ. ובשביל שזה יקרה, לעיתים יש צורך לסובב לכאן או לכאן את הברגים. לפי כך האם מותר לסובב אותם למען זה.?

לסיכום
1.האם מותר בערב שבת לפתוח ולסגור את הברגים של הפוקוסר שמטרתם לשמור על העיניות מפני נפילות.?

2. האם מותר להגניט בערב שבת את משקפת הכיוון ביחד עם מגנט הנעילה, על הטלסקופ. ובמשקפת הכיוון כפי שכתבתי הדבקתי אליו מגנט, וביחד עם מגנט הנעילה, בעצם זה 2 מגנטים.

3. האם מותר לסובב את ברגי משקת הכיוון בשביל שתתאים לכיוון הטלסקופ, על מנת שיתאפשר שימוש במשקפת הזאת.? ולעיתים יש צורך בערב אחד לכוון אותה מחדש כמה פעמים, מכיוון שהזזת הטלסקופ הנה והנה מוציא את הכיוון היחסי בינו למשקפת הכיוון.

תשובה:

שלום רב

אם כדבריך שההברגה מעצם מהותה לא אמורה להשאר לימים רבים וכל הזמן מחליפים עיניות, מותר לעשות זאת בשבת, בתנאי שתמיד מפרקים בו ביום וזה לא נשאר 24 שעות. כך גם לגבי המגנט. ראה משנה ברורה סי' שיג ס"ק מד לגבי כיסוי כלי הנעשה בהברגה ובשו"ע הרב שם, וראה חזון איש סי' נ ס"ק ט שבאופן כזה העינית והטלסקופ אינם מתאחדים, אלא כך הוא דרך השימוש בכלי. אבל אם הדרך להשאיר את העינית בדרך כלל קבועה, ורק לפעמים משנים עינית, אין לעשות זאת בשבת.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. ועוד שאלה שנזכרתי.

    בטלסקופ עצמו יש ברגים לאיזון המראות. זה אומר שיש מערכת של 2 מראות שפונות זו לזו, ואז אחת מהם פונה לעינית שכבר הזכרתי.

    לעיתים מכיוון שאנחנו מזיזים את הטלסקופ הנה והנה, אז האיזון בין מהראות, מופר, ואז אם הם לא כל כך פונים זו לזו. זה, פוגם באיכות הצפיה, ובדומה למשקפת הכיוון גם אלה ברגים קבועים שתפקידם לכוון את המראות חזרה זו לזו, ולקבל איכות צפיה טובה. לברגים האלה קוראים ברגי קולימציה. ובדומה למשקפת הכיוון, האם מותר לכוון את ברגי הקולימציה, בשבת.?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל