לתרומות לחץ כאן

ערלה בהעברת שתיל של עץ פרי מהמשתלה

לכבוד הרבנים שלום רב. מי שקנה עץ ממשתלה שהבעלים שלה הוא גוי והגוי אומר שהעץ הוא בן יותר מארבע שנים. האם ניתן לסמוך עליו מדין ערלה?

תשובה:

שלום רב

כיון שערלה הוא איסור דאורייתא יש לחוש שגוי לא נאמן כלל אפילו במסיח לפי תומו, וכמבואר בש"ך יו"ד תחילת סי' צח, שרק לקפילא גוי האמינו מחמת החזקה שאומן לא מרע אומנותו, ושם עיקר האומנות היא לומר האם יש טעם חלב, משא"כ כאן שאינני משוכנע שיש מרע אומנותו על כל שאלה ששואלים אותו בהסטוריה של העץ. כמו כן אני לא בטוח שהוא מסיח לפי תומו, יתכן שהוא יודע שיהודים חוששים מערלה וכו'…

אמנם מלבד זאת צריך לדעת, שבהעברת השתיל לאדמה פעמים רבות חל שוב חיוב ערלה, גם אם האמת כפי שהגוי אומר, כדי שלא תזדקק למנות שוב שנות ערלה לעץ הזה, יש לעקור אותו עם גוש גדול בו לפי חוות דעת המומחה הוא יכול להתקיים עד שיקלט שוב באדמה, שכן אם יש הפסקה ביניקה הוא נחשב כנטיעה חדשה. אני לגמרי לא בטוח שזה מה שהיה לך, מדובר בכ50 ליטר אדמה….

בהצלחה רבה!

מקורות:

ראה חזון איש ערלה סי’ ב ס”ק י – יב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם תראה שיש גם תאריכים מאוחרים נראה שיש לסמוך על התאריכים המוקדמים, אבל שים לב שיש בעיה בעצם העברת השתיל שאם לא היה עם גוש שהוא יכול לחיות בו בכל מקרה צריך למנות לו שנות ערלה מחדש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל