לתרומות לחץ כאן

האם מותר בשבת הוצאת שקע של טלפון מהתקע

שלום, בשבת בבוקר ב6.30 הטלפון התחיל לזמזמם והפסיק לזמזמם והפסיק ככה כמה פעמים. חשבתי שזה השעון ורציתי לעבור חדר. אבל אז גיליתי שזה הטלפון, אז חיכיתי שהזמזום יפסיק, ואז הוצאתי השקע של הטלפון מהתקע. עכשיו ראיתי שמישהו באינטרנט כתב שזה אסור בשבת. האם הרב יוכל להסביר? מותר או אסור ולמה? להוציא השקע של הטלפון מהתקע בשבת. תודה רבה

תשובה:

שלום רב

גם בהנחה שהטלפון כאשר הוא שקט הוא אינו נחשב פועל [מה שאינו נכון], יש בענין זה שתי חששות, האחת, איסור מוקצה, השקע דינו ככלי שמלאכתו לאיסור שאין בו תשמישי היתר, שדינו כמוקצה מחמת גופו ואסור לטלטלו בשבת אפילו לצורך גופו ומקומו, ואפילו להוציא בשינוי נחלקו הדעות אם מותר לטלטל, ראה חזון איש סי’ מז שאוסר, אמנם דעת המשנה ברורה סי’ שח ס”ק יג להתיר בשינוי וכן המנהג. לכן אם אפשר בשינוי מהבחינה הזו יש להקל.

בעיה שניה אף היא קשורה לחידושו של החזון איש, החזון איש סבר שבהכנסת התקע והוצאתו יש מלאכה של בונה וסותר, כיון שהוא מעמיד כלי על מתכונתו, רבים חששו לדבריו אלו, הגר”ע יוסף כידוע דחה את דבריו, אבל בני פוסקי אשכנז דומה שכולם חששו לדבריו.

מלבד זאת, אם יש צג כל שהוא או נורה שמצבה משתנה על ידי הוצאת הטלפון מהשקע ודאי יש בכך איסור גמור.

כמו כן וזה העיקר, הטלפון כאשר הוא מחובר הוא פועל ממש, הרי ניתן לקבל בו שיחות כל הזמן, כלומר הוא במצב של קליטה, ממילא ודאי הוא איסור גמור בדיוק כמו לנתק מאוורר כאשר הוא פועל.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. תודה על התשובה.
    כתבתם ש
    "גם בהנחה שהטלפון כאשר הוא שקט הוא אינו נחשב פועל [מה שאינו נכון]"…….
    "הטלפון כאשר הוא מחובר הוא פועל ממש, הרי ניתן לקבל בו שיחות כל הזמן, כלומר הוא במצב של קליטה"

    אבל
    לפני יומיים התקשרתי לחברת בזק וביררתי
    ואמרו שאם מוציאים שקע מהתקע לא עושים שום פעולה.
    כיון שרק כשמרימים את שפופרת הטלפון יש קו,
    אז לא ברור מה שכתבתם?

    תודה רבה….

  2. הבנתי, תודה רבה.

    אמנם אם כך,
    מה משמעות מה שכתבתם
    "אמנם דעת המשנה ברורה סי’ שח ס”ק יג להתיר בשינוי וכן המנהג. לכן אם אפשר בשינוי מהבחינה הזו יש להקל"

    כי אם בכל מקרה נגרמת פעולה, אז אסור להוציא שקע מהתקע, אז כלפי מה נאמר הנ"ל?
    תודה

  3. תודה.
    כלומר לסיכום
    אני חשבתי שטלפון דינו כמו פלטה שאמורה לפעול על שעון שבת וכרגע היא כבויה.
    ואתם מחדשים שבטלפון יש כל הזמן זרם חשמל ולכן אסור (מלבד שאר הדברים שהעליתם שכרגע לא התייחסנו אליהם)

  4. משהו לא הניח את דעתי. כי היה לי זיכרון רחוק, שראיתי שמותר להוציא תקע מהשקע.
    ובאמת עכשיו מצאתי שבספר שמירת שבת כהלכתה כותב שמותר. פרק יג סעיף לז.
    (דרך אגב מתייחס שם בהערה קא, גם לאיסור סותר ובונה בהתייחסות לדברי החזון איש)

    אז החידוש שיש זרם חשמלי כל הזמן, במכשיר הטלפון,
    זאת הבנה של הזמן האחרון?

    תודה רבה

  5. כוונתכם סעי' לג, וגם הוא התיר רק בשינוי וכלאחר יד, כדין טלטול מוקצה בגופו שהתיר המשנה ברורה. אבל ודאי זה לא נוגע לטלפון וזו לא הבנה של התקופה החדשה, זה שטלפון פעיל כל הזמן כל אחד יכול להבין עם מעט התבוננות… אם הטלפון אינו פועל כיצד הוא קולט שיחות???

  6. מתוך ספר שמירת שבת כהלכתה פרק יג סעיף לז

    "יש להקפיד על כך להפסיק את חיבורו של הטלפון מבעוד יום (על ידי הוצאת התקע מן השקע או על ידי המתג המיועד לכך), כך שכאשר יצלצל אדם- לא יישמע קול הצלצול. אך אם שכח לעשות כן וחושש שהצלצול יגרום להפרעות, מותר להפסיק את החיבור בשבת וביו"ט, והוא שיעשהו בשעה שאין הפעמון פועל"

    הוא כותב במפורש שמותר!!!

    ולשאלתכם אם הטלפון לא פועל איך הוא מקבל שיחות?
    אולי אפשר לענות שרק כאשר במרכזיית הטלפונים (בבזק למשל) מתקבלת שיחה עבור אדם מסויים, רק אז עובר חשמל בחוטים וגורם לטלפון לצלצל, כלומר המרכזיה היא המתג שתגרום לחשמל להגיע לשקע הטלפון ולגרום לו לצלצל. ולכן כאשר הטלפון לא מצלצל לא תהיה בעיה לנתק את השקע מהתקע. (שוב ללא התייחסות כרגע לסוגיית המוקצה)

    תודה רבה

  7. אני מחזיק במהדורה החדשה לכן לא מצאתי, שם זה מופיע בסעיף מג. לעצם הענין, שמחתי לראות שבהערה שם הוא דן בכך, ומביא שבמאור השבת כותב שבשונה משאר מכשירי חשמל בטלפון תמיד יש זרם מועט ולדבריו אסור לעשות כך. בעיני זה דבר פשוט, התיאוריה שאתה מציג לא הגיונית מבחינה מעשית לכן לא הבנתי מדוע הוא מציג זאת שם כמחלוקת, בעיני פשוט כפי שהביא שם בהערה ממאור השבת ואסור.

  8. לא הבנתי כלום ממה שכתבתם.
    הוא כותב במפורש שמותר!!!

    במהדורה בספר אצלי, אין שם שום הערה ממאור השבת.
    מי שינה את הספר ברבות השנים???
    מוזר, לא ברור לחלוטין.

    לפי הבנתי התאוריה שהצגתי הגיונית ומעשית,
    ככה פעם היו עובדים טלפונים.
    בהתחלה זה היה אנושי, הייתה יושבת מרכזנית שמחברת בין בקוים,
    כיום יש מרכזיה מרוחקת שהיא אחראית על החיבור בין הטלפונים.

    עדיין זה נשאר לא ברור,
    בכל אופן תודה רבה.

  9. מי ששינה את הספר זה המחבר בעצמו, בשנה תש"ע הוציא מהדורה נוספת מורחבת, שם מופיעה הערה זו. אינני יודע מדוע אתה כעוס כל כך… מותר לנו לחשוב אחרת… אתה מציג תיאוריה כאילו יש מכשיר שמחליט לחבר את הזרם אולי זה נכון ואולי לא… אדרבה תברר אצל טכנאי מקצועי של בזק..

  10. תודה רבה.

    לא כעוס חלילה ובטח לא עליכם, להיפך אתם מנסים לעזור ורוב תודות לכם על כך.
    וגם, אם אתם חושבים אחרת, מן הסתם אתם הצודקים, אתם הרבנים ולא אני…

    אלא סוג של תהייה כללית מדוע הדברים לא מבוררים ולמה יצא ספר עם שינויים כל כך מהותיים ולא ידעתי על זה….

    לעצם העניין
    השאלה שלי קודם הייתה,
    מה השתנה במהלך השנים?
    כי העובדה שבספר שאצלי הוא בפירוש מתיר.
    יש לכם מושג?

    בלי נדר, אנסה לברר אצל טכנאי מקצועי.

    תודה רבה…

  11. מטבע הדברים מתחדשים דברים במשך השנים. למעשה כבר לפני יותר מעשרים שנה הוא הוציא חלק מיוחד של תיקונים, וכך הוסיף לתקן לשפץ ולהוסיף ממה שהתחדש לו, עד שלפני 6 שנים הוציא מהדורה הרבה יותר מורחבת ומתוקנת. הספר שמירת שבת כהלכתה הוא במפורש פרויקט חיים לא ספר שנעשה בשליפה מהמותן… אני מבין שלא שמעת, אבל לדעתי התפוצה של המהדורה החדשה כבר הגיעה לעשרות אלפי עותקים בלי ספק…

  12. 1.בדקתי עם טכנאי מומחה
    אמר שאכן מרכזיה מרוחקת היא זאת המחברת בין השיחות,
    אמנם במכשיר הטלפון אכן יש חשמל!!! כדי שיוכל לקלוט את השיחה שהמרכזיה מעבירה לו.
    מסקנה, צדקתם.

    2.כתבתם
    "מטבע הדברים מתחדשים דברים במשך השנים"

    אבל זה מה ששאלתי לפני
    "אז החידוש שיש זרם חשמלי כל הזמן, במכשיר הטלפון,
    זאת הבנה של הזמן האחרון"?
    ועניתם
    "אבל ודאי זה לא נוגע לטלפון וזו לא הבנה של התקופה החדשה".

    אז עכשיו מובן שכן זה הבנה של התקופה החדשה.
    וזה מעלה בי תהייה
    איך יכול להיות??? אנשים לפני זה עברו על איסורי שבת חלילה? איך מסתכלים על זה מבחינת דעת תורה, שיש פסיקה שמתבררת אחר כך כשגויה.
    ואיך לפני זה לא היה ידוע שבטלפון יש חשמל???
    לא ברור.

    3.מה שברור הוא שתודה רבה לכם ושצריך לקנות ספר חדש של שמירת שבת כהלכתה,
    ואולי אפילו לגנוז את הישן….

    תודה רבה

  13. אינני יודע אם הויכוח הוא על המציאות הזו, או האם חובה להתחשב באותו מתח נמוך. אינני יודע, שים לב שעדיין הוא מצדד יותר לקולא, אבל הסברא אומרת כמאור השבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל