לתרומות לחץ כאן

יקנה"ז – נר הבדלה

שלום כבוד הרב,
שאלות בנוגע להבדלה הבעל"ט.
1. לפי מה ששמעתי ברדיו, אז בהבדלה של מוצ"ש, מבדילים על הנרות יום טוב שהדליקה בעלת הבית. האם צריך לעשות אבוקה (עם גפרור, או לקרב את הנרות זה לזה)?
2. האם מותר להדליק גפרור וכו' מהנרות יום טוב? ומנרות שבת (מי שלא קיבל עדיין שבת)?
3. במקרה שמבדילים על הנר של ה 48 שעות. במוצ"ש, הנר הזה כבר יהיה רק חצי כוס, והלהבה כבר לא גבוהה יותר משפת הכוס. יוצא מזה שהנוכחים יראו את הלהבה רק דרך זכוכית דופן הכוס. שאלתי היא, האם זה בסדר, או שחייבים לראות את הלהבה בלי חציצה?

תשובה:

שלום רב

בענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך שלא לקרב את הנרות, משום שיש חשש שכאשר מפרידים ביניהם זה נראה כיבוי, וכפי שאסרו להוציא כפיס עץ ממדורה. אולם בס' ארחות רבינו הובא שבעל הקהילות יעקב כן עשה זאת. כמו כן הובא שם שהצמיד גפרור, אולם אחרים חששו בזה שזה נקרא נר של בטלה שאסור להדליק בחג, שהרי יש או חשמל והנר נדלק רק לשם מצוה. לכן כל אחד יעשה בזה כמנהגו ויש לסמוך על כל אחד מהמנהגים.

אם הכיסוי הוא של זכוכית אפשר לברך על הנר ראה משנה ברורה בסוף סימן רצח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה.

    ומה בנוגע לשימוש בנרות שבת (למי שעדיין לא קיבל את השבת, כמובן)? קרה לנו פעם שלא היה לנו יותר גפרורים, ופתאום נזכרו ששכחו להדליק נר נשמה.

    לטובת המעיינים בחציצה של זכוכית (הייתי פעם במוצאי יום כיפור בכותל המערבי. והמנקים הערבים כיבו את הנר נשמה שהדלקנו מבעוד מועד, כי אמרו שאסור להדליק נרות בכותל, אז לא היה אש שאינה חדשה. והיתה שאלה אם אפשר להבדיל על המנורת שמן שתלויה שם גבוה. היה ספק גם מבחינה של הזכוכית שחוצצת וגם מבחינה שהאש נמצאת גבוה):

    משנה ברורה:
    (לז) נר בתוך חיקו – היינו שהיתה טמונה בתוך חיקו שאינו רואה השלהבת ולא נשתמש לאורה וכן פנס כה"ג והדר מוסיף אספקלריא דאע"פ שהוא רואה את האור דרך האספקלריא מ"מ לא מקרי זה ראיה ממש לענין ברכת במ"ה דבעינן שיהיה האור מגולה והמ"א ושארי אחרונים כתבו דדוקא בפנס שהיא של ברזל אף שיש בה נקבים אין רואה השלהבת להדיא אבל באספקלריא של זכוכית מקרי רואה השלהבת ויכול לברך עליה כשהיא בסמוך לו שיוכל להשתמש לאורה ועיין בביאור הלכה שהבאנו דכמה פוסקים סוברים כדעת השו"ע וע"כ אין כדאי לכתחלה להקל בזה

    ילקוט יוסף:
    אין לברך בורא מאורי האש על נר שבעששית, דהיינו נר המכוסה בזכוכית, שהרי הזכוכית מפסקת בין השלהבת לאדם. וכן עיקר לדינא. ולכן כשמבדיל במוצאי שבת על מנורת נפט, צריך להוציא הזכוכית כדי שיראה את השלהבת בלי כל הפסק, ורק אחר כך יוכל לברך ברכת בורא מאורי האש. [ילקוט יוסף שבת כרך א' עמוד תעה].

  2. בסד
    שבוע מבורך
    אם החזקתי את הכוס ביד ימין עד אחרי ברכת מאורי האש , ואז לאחר שברכתי מאורי האש העברתי את הכוס ליד שמאל וביד ימין הסתכלתי על הציפורניים לייד אחד מנרות יום טוב (פתילה אחת ) להבה דיי גדולה למרות שלא הייתה אבוקה. ואז העברתי את הכוס לייד ימין וברכתי ברכת ההבדלה ושהחיינו האם יצאתי ידיי חובת הבדלה בין קודש לקודש וקידוש יום טוב לכתחילה ? מה עשיתי נכון ומה לא ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל