לתרומות לחץ כאן

תנאי בחוזה שמקום השיפוט יהיה בבית משפט פלוני

שלום לכבוד הרב,
אני עובד בחברה גדולה שמגייסים עובדים מכל רחבי הארץ והעולם ומכל המגזרים. בחוזה הצטרפות יש סעיף שכתוב בו שכל תביעה ממונית תהיה בבית המשפט. יש כאלה ששאלו האם יש בעיה לחתום בטופס כזה? כמובן שאת הטופס הכין עו"ד והוא במטרה להגן על החברה, מכיון שהיא עובדת בארץ ובחו"ל, עם יהודים מכל המגזרים וגויים. יש לי חבר ששאל רב והוא אמר לו שאין שום בעיה, וכל טופס במדינה נחתם ככה כמו בבנק, בביטוח, השכרת רכב וכו'. מה גם שהרב טען שאם חלילה אנחנו רוצים לתבוע את החברה נוכל לעשות זאת בבית דין, ואם הם חלילה תובעים אותנו בבית משפט, זאת לא אחריות שלנו ואין בעיה בזה. רציתי לשאול מה דעת הרב ולבקש מקורות לכך. תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אכן אין בעיה בחתימה על חוזה שיש בו סעיף כזה וכן שמעתי מהגר"מ שפרן שליט"א. לדבריו, לא מצאנו שיהיה איסור לחתום שהולכים לעשות איסור מסוים, אלא באיסור ריבית שיש איסור בעצם החתימה על השטר. גם חשש חילול השם אין, שהרי כולם יודעים שלא הלקוח הוא זה שביקש להכניס סעיף זה, אלא החברה. בנוסף לכך, שככל הנראה החברה לא תסכים להופיע בפני בית דין ובמקרה כזה אכן אין איסור לתבוע בבית משפט.

יש לציין שמטרת החברה בסעיף זה איננה כדי לקבוע שהדיון יהיה בבית משפט ולא בבית דין רבני, משום שלפי החוק אין צורך בסעיף כזה, ולהבדיל, בדין תורה זה לא יעזור. מטרת החברה היא לקבוע שאזור השיפוט יהיה בתל אביב ולא במקום אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל