לתרומות לחץ כאן

העברת מים מהמיחם לסיר שיונח על הפלטה בשבת

שלום רב.
באחת השבתות האחרונות כבה לפתע המיחם של המים החמים בערך ב22.00, התעוררה שאלה האם יהיה אפשרי להעביר את המים לסיר אחר בעודם בחום של יד סולדת, ולהניח על הפלטה בסמוך. והאם יהיה ניתן להטמין במגבת שהייתה על סיר אחר שהיה כבר על הפלטה. (לדעת הספרדים)?

תשובה:

שלום רב

בענין זה יש שתי שאלות שצריך לברר, האחת, איסור בישול באותם מים שהועברו מכלי ראשון לכלי שני, והשניה, איסור חזרה, שכן אחד התנאים להתיר חזרה בשבת לפלטה הוא שהסיר המוסר מהאש לא יונח על גבי קרקע אלא יהיה מוחזק ביד עד הנחתו החוזרת, וכאן הרי היה המיחם מונח כבוי על השיש.

לגבי איסור חזרה נחלקו בענין זה פוסקי זמנינו: בשמירת שבת כהלכתה פרק א הערה סט [מהדו' ישנה] כתב בשם הגרש"ז אויערבך שאין בכך איסור חזרה כיון שלא היה בדעת הבעלים להסירו מהאש ואין כאן היסח דעת משהייתו על האש, וכ"כ באגרות משה או"ח ח"ד סי' עדדיני בישול אות לח וכך הוא מנהג העולם. אולם הגרי"ש אלישיב החמיר בזה, אלא אם כן מדובר בפלטה שכבתה ועדיין היא חמה מהאש שהיתה בה.

במה דברים אמורים, כאשר את הסיר עצמו לוקחים ומניחים על הפלטה, אבל אם כמו במקרה שלכם שמעבירים מסיר אחד לשני או מהמיחם לסיר ואותו רוצים להניח על הפלטה, כאן נחלקו הדעות ויש בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים. למנהג בני אשכנז על פי הרמ"א בסי' שיח סעי' ד שאין בישול אחר בישול בלח כל שלא נצטנן מבישולו הראשון לגמרי, הדבר מותר, אבל למנהג בני ספרד שהחמירו שיש בישול אחר ביושל אלא אם כן דינו כרותח [והיינו שעדיין היד סולדת בו] כתב הביאור הלכה שם בשם הפרי מגדים שגם כלי שני נחשב כצונן, ולכן, כיון שהעברת את המים לכלי שני אסור להניחם על גבי הפלטה משום שיש בהם דין בישול אחר בישול.

משום כך אגב הורה הגר"ע יוסף זצ"ל, שאם אדם רואה שתבשילו מקדיח בשבת, לא יוכל לקחת מים מהמיחם בכוס ולהכניס לתוך התבשיל, שהרי בכך הוא מבשל את המים, אלא ניתן להעביר רק מכלי ראשון ממש, ובזה יש כבר בעיה של בשר בחלב, שהרי לכתחילה חוששים שניצוק נחשב מחובר ואם אתה מערה מים מהמיחם ישירות לסיר יש בעיה של ניצוק כמחובר. כמו כן, אם מדובר במיחם חשמלי הוא מוקצה ואסור להזיזו ממקומו בשבת. לכןתהיה בעיה להוסיף מים לחמין בשבת למנהג בני ספרד.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    בנוגע לחמין שמצטמק ורע לו.. נתנו פתרונות שונים לבעיית העירוי לספרדים:
    1. שקית קוקי (שקית הקפאה) עם מים, בסיר מערב שבת, ויכול לנקב אותה בשבת.
    2. יכניס מצקת למיחם מים ( במידה ומותר לפתוח את המכסה), ועדיף שיתן למצקת לרתוח מחום, ויוציא אותה עם מים בתוכה, ויכניס אותה לסיר חמין ויצמיד אותה לאוכל וישפוך בעדינות (בעדינות זה למנוע איסור מגיס) על האוכל. גם בדרך זו נמנענו מעירוי. וגם לדעת הסוברים שמצקת היא כלי שני, ולא כלי ראשון, עדיין יהיה מותר מפני שיש כאן כמה ספקות.
    3. יכול לומר לבן אשכנז לערות עבורו

    מצאתי את זה רק בווידאו של הרב אופיר מלכה. סליחה על אי הנוחות –
    http://www.hidabroot.org/he/video/56027
    החל מדקה 14

    אולי בעזרת זה יהיה ניתן ליצור קונסטלציה מסויימת להעביר את המים של שואל השאלה (למרות שנראה לי שלקחת סיר חדש בשבת מהארון סירים זה מוקצה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל