לתרומות לחץ כאן

בורר בשבת בסינון יין או מים

שלום וברכה,
האם מותר ביום שבת להשים חתיכת בד על המכסה של היין או המים כדי לסנן את הפסולת?

תשובה:

שלום רב

כיון שהיין או המים ראויים לשתייה גם ללא הסינון, אין בכך כל איסור מצד בורר. לגבי מים יש בכך בעיה אחרת של מלבן, ומשום כך מים אסור לסנן באופן זה על ידי בד סופג אלא רק במסננת רשת פלסטיק. כמובן אם יש ליכלוכים שמחמתם לא ניתן לשתות ולא מדובר בפינוק בעלמא – הדבר אסור.

מקורות:

שו"ע סי' שיט סעי' י.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עלי נענע, קליפות לימון וכו' שלא נבדקו מחרקים, אלא שמים אותם בקנקן פשוט ללא מסננת, ומערים עלים מים חמים, ובזרבובית של הקנקן יש חתיכת בד כותנה שמשמשת כאמצעי הסינון היחידי.
    האם מותר בשבת למזוג את התמצית הנ"ל מהקנקן?

    האם העלים שלא נבדקו מהווים מכשול מבחינת ברירה בשבת, למרות שאדם לא מקפיד על עלים שמעורבים בתה, וכן החרקים כבר וודאי אינם שלמים ?

    האם גם בבד המיועד לתשמיש זה יש דין מלבן? האם זה סניף להקל שהבד בצבע לבן?

    האם הדין משתנה אם מרתיחים את הקנקן, והוא כעת כלי ראשון?

    הערה: משאלות קודמות הבנתי שביום חול די בסינון בד כותנה. לכן, הגעתי למסקנה שאין ממש צורך הלכתי בקנקנים מיוחדים עם מסננת, כי גם כך ברוב החליטות חייבים סינון בד.

    תודה

  2. לגבי בורר בשבת יש בזה מחלוקת ידועה בין הפוסקים, כאשר בס' שביתת השבת בורר ב"ר ס"ק מט ונב נקט שיש בכך מלאכת בורר גמורה, ואילו החזון איש בסי' נג הקל. ונראה שאם הבד אינו חלק מהכלי אלא אתה מניח אותו שם, גם החזון איש יודה שזה אסור. כך שבשבת אין על מה לדבר… כמו כן, ברור שגם חלקי חרקים יש בהם בורר, שהרי אתה מקפיד לברור אותם… אישית אני גם לא משוכנע שכולם לא שלמים. לגבי חשש מלבן אולי בתה אין חשש כיון שזה רק מתלכלך, אבל יש איסור אחר, חכמים אסרו להספיג בד בנוזל בשבת שמא יבוא לסוחטו [ולכן גם בדרך ליכלוך אסור].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל