לתרומות לחץ כאן

עובד שהתחייב שלא לעבוד עם לקוחות המעסיק לאחר שיפרוש

כבוד הרב שלום.
במהלך עבודתי כשכיר, הייתי נשלח מטעם העבודה ללקוחות.
לפני כחודש התפטרתי ממקום עבודתי.
בחוזה העסקה שלי מול מקום העבודה (הקודם) יש סעיף שאומר שאסור לי לעבוד במשך 6 חודשים מיום שעזבתי את העבודה אצל הלקוחות של החברה.
שאלתי:
גורם שלישי (מתחרה של החברה שעבדתי בה) שהכרתי במהלך עבודתי אצל הלקוחות, מציע לי לעבוד דרכו עבור אותו הלקוח שעבדתי בו במקום עבודתי הקודם.
האם מותר לעשות זאת ?
האם יש כאן גזל ?

בברכה,

תשובה:

שלום רב,

אם המתחרה שמציע לך עבודה כבר היה מכיר את אותו הלקוח בעבר ואינך משתמש במידע שצברת באמצעות עבודתך עם המעסיק הראשון, נראה לי להקל.

מקורות:

בשו"ת דברי חיים חו"מ ח"א סי' לא דן במוכר בית שהתנה שהקונה לא יהיה רשאי למכור יין וכתב שאין תוקף לתנאי משום שלא ניתן להתחייב שלא לעשות פעולה מסוימת.
אמנם, בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' ט ד"ה והנה בנידון כתב על שוחט שלימד הלכות שחיטה והתנה שהתלמיד לא ישחט בגבולו, שהתנאי תקף משום שהתחייבות זו היא בכלל שכר פעולה שהתלמיד חייב לשוחט.
ונראה שיש לחלק בין תנאי שהפועל מתנה שהוא בכלל מה שבעה"ב מתחייב תמורת העבודה, לבין אם בעה"ב מתנה שאין הפועל מתחייב. ועל כל פנים מדי מחלוקת לא יצא. גם נראה שאף לדעת החתם סופר אין התלמיד מחויב בקיום התנאי, אלא יכול לשלם את שוויה וכדין בעה"ב שהבטיח לפועל חפץ בשכרו. עיין רמ"א חו"מ סי' שלב סעיף ד.

במקרה שהעובד משתמש במידע של המעסיק הראשון או שהוא 'גונב' לו לקוח, נראה שאף לדעת הדברי חיים שם אסור, כיון שיש בכך צד איסור יורד לאומנות חבירו, ניתן להתחייב להימנע מכך. עיין שם בסוף התשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל