לתרומות לחץ כאן

חוזה בין צדדים המתגוררים במדינות שונות, מקום הדיון

בס׳׳ד

שלום לרבנים של אתר דין שליט׳׳א,

שאלה:

אומן וגלריה יראי שמים רוצים לעשות חוזה שמסדיר כל התנאים שבניהם, והאומן נמצא בארץ ישראל והגלריה באמריקה. היחס שבן האומן והגלריה בקיצור הוא שהאומן מאפשר לגלריה למכור בעבורו פריטי אומנות במדינה של אמריקה ויחלקו הריווח בין שניהם. אלא שמה שלא ברור כיצד יעשו במקרה שאם יהיה מחלוקת על משהו ושיצריך ללכת לבית דין, חלילה וחס. כיצד יעשו במקרה של עסק/שותפות בינלאומי הזה? ומה לגבי כתיבת סימן וסעיפים שמסבירים כיצד יעשו במקרה של מחלוקת?

וזאת הנקודה שצריך לדעת בדיוק כשיכתבו החוזה, בסימן המתייחס על מחקלוקת ,ויכוח וכד׳ , מה לכתוב בסעיפים של החוזה איזה בית דין שידון הדיון?

הגלריה רוצה שיכתבו בסימן שמתייחס למחלוקות וכדומה, שבמקרה של דיון בנה ובן האומן שיהיה הכל עשוי על ידי הבית דין שבאמריקה, שזה המקום של הגלריה והלקוחות שלה. ומתוך זה יש כמה שאלות:

1.מצד האומן

א. האם הוא יצריך ללכת לאמריקה לבית דין שהגלריה בחרה במקרה של דיון?

-בזה נראה שלא יהיה צורך לאומן לבוא לאמריקה כלל אלא מספיק למנות שליח שילך בשבילו שהוא יבחר בודאי, הואיל ובכל דבר שלוחו של אדם כמותו חוץ מלדבר עבירה כמו שנמצא בשו׳׳ע ח׳׳מ סי׳ קפב סעיף א׳. ועוד שגם בח׳׳מ סי׳ קכ׳׳ב סעיף א׳ בהגה ובסמ׳׳ע ס׳׳ק ב׳ דזכין לאדם שלא בפניו, לכן לפע׳׳ד אולי מספיק שלוחו לבוא אל הבית דין אם יהיה צורך. נכון ?

ב.האם צריך לכתוב מי הוא הממונה כשלוחו של האומן בחוזה? או אולי את זה לא חשוב עתה, ואם חלליה אם יהיה צורך לזה מספיק שהאומן יודיע לגלריה מי שלוחו בעת שיבקשו לבית דין שידון בניהם ?

ג. שאל האומן האם בית דין מאפשרים שימוש של טכנולוגיה כמו ״סקייפי״?
פירוש לסקייפי: שהיא תכנה של מחשב שמאפשרת שבני אדם ידבר במצלמה ובקול אע׳׳פ שהוא נמצא בארץ ו השני בבית דין שבאמריקה, בדרך אינטרנט. ואם כן נוכל לומר שאפילו שליח לא יצריך, והוא בעצמו יכול לטעון טענתו בדרך סקייפי עם הבית דין ?

2.מצד הגלריה

א. האם הגלריה צריכה לכתוב גם כן מי הממונה על עניני משפט/אחריות? או מספיק לכתוב על שם החברה שיש כמה בעלים?

ב. אם יכתבו החוזה שבן האומן והחברה, במקרה שיצריך לשמנו משהו האם גובים רק מנכסים של החברה או גם של הבעלים מכח ערב/שותפים או לא?

תודה ואשמח מאוד לשמוע תשובתכם!

שלום וברכה לרבנים אתר דין שליט׳׳א

תשובה:

שלום רב,

1. א. אפשרי לשלוח מיופה כוח, על פי האמור בשו"ע חו"מ סי' קכג וכנהוג בכל בתי דינים. אין להתייחס לנושא זה בהסכם הבוררות.
ב. יש לכתוב שתהיה אפשרות להופיע באמצעות סקייפ בין לבעל דין ובין לעדים. כמו כן, יש לכתוב שתהיה עדיפות לבית דין שמאפשר דיון באמצעות סקייפ, גם אם הנתבע בוחר בבית דין אחר שאינו נותן אפשרות זו.

2. א. מספיק שם החברה. אבל מצד האומן עדיף להכניס כצדדים להסכם גם אלו שיטפלו ביצירותיו. מחשש שמא אחד מהם ישתמש ביצירה בעצמו או באמצעות חברה אחרת שלא ברשות.
ב. אם רק החברה היא צד בהסכם, יגבו רק מנכסי החברה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל