לתרומות לחץ כאן

שימוש בסימניה בשבת

אחד אמר לי שאסור להשתמש במפריד ספר בשבת משום בורר ומשום הכנה, והאמת שאינני מבין מה זה שייך לבורר, וגם מצד הכנה לכאורה יש מקום לומר שאם המפריד ספר הוא מחובר להספר [חוט הנהוג בספרים] ומפריע לו לסגור הספר עם המפריד הזה בחוץ, הרי שאינו שם את המפריד הזה רק בשביל ההכנה לצורך לחול, אלא גם משום שמפריע לו שישאר בחוץ. וברצוני לדעת חוות דעתכם

תשובה:

שלום רב.

מצד מלאכת בורר אין איסור בשימוש בסימניה בשבת, מפני שאין הסימניה מעורבת בספר, ואין זה מוגדר כלל כתערובת.

מצד איסור הכנה משבת לחול, יש מקום לדון בזה, מכיון שעיקר המטרה של הנחת הסימניה במקום בו סיים ללמוד היא לצורך מחר, אמנם גם מצד זה יש להתיר מפני שאדם שהורגל בזה שכל פעם שמסיים ללמוד מעביר את הסימניה למקום ששם אוחז אין רואה את זה כהכנה למחר אלא כסיום פעולת הלימוד של היום, וכל דבר שנחשב לסיום הפעולה של היום אינו מוגדר כהכנה.

מקורות:

בדין הכנה משבת לחול מצינו בכמה מקומות שכל דבר שנחשב סיום הפעולה אינו מוגדר כהכנה, ולכן מותר להחזיר דברי מאכל למקרר, ספרים לארון ועוד. וכן פסקו להלכה בארחות שבת פרק כב הערה ערב ע"ש שהוכיחו כן מדברי המשנה ברורה סי' ש"מ ס"ק י"ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל