שלום וברכה לכבוד הרב . האם מותר לצבוע שערות לבנות בצבע שחור במקרים מסוימים? כלומר, האם צביעת שיער לגברים הלכה מתירה במקרים מסויימים או לא?
תשובה:
ראשית, חשוב שתדע שלמרות שישנה אמירה כזו ששערות לבנות באות מהצרות…. האמת היא שלרוב זה ענין פיזיולוגי ואפילו תורשתי שקשור להורמונים ופיגמנטים שונים, חייך עשויים להיות מאושרים מאוד יחד עם זה, ואיחולי שתמיד כך יהיה.
לעצם הענין, כאשר הדבר נעשה לצורך גדול, כמו במקרה שלך שלא נוח לך לבוא בחברה באופן שלדעתך נראה חריג קצת, והדבר עלול להזיק לשידוך ועלול להפריע לך במציאת בת זוגך מתירים הפוסקים לעשות זאת, אך לצורך נוי בלבד אין מקום להתיר.
מקורות:
הגרש"ז אויערבך זצ"ל כתב להקל בזה כאשר הדבר מפריע לשידוך בתשובתו במנחת שלמה חלק ב' סי' פו אות ג', וכן דעת הרב משאש שו"ת שמש ומגן ח"א,יו"ד יט, וכן במקום מניעת פרנסה לגמרי יש שהקילו כמבואר בשערים המצויינים בהלכה (קיצור שו"ע סי' קעא הערה א) וכן דעת הגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה יו"ד חלק ב' סימן ס"א ע"ש, ועי' בשו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' תסא שלא רצה להקל בזה וכן בפאר הדור חלק ד' עמוד צב הובא מעשה שהחזון איש לא היקל לבחור בשידוכים לצבוע את שערו לשחור.
אליבא דהמתירים, באופן המותר, האם יש הבדל בין ליקוט לבנות מתוך שחורות לבין צביעת השערות הלבנות?
ואם יש הבדל, מדוע?
אין הבדל. ההיתר כאן הוא משום שמדובר במראה חריג שגורם לנזק, וממילא הרצון אינו יופי אלא מניעת החריגות.
תודה רבה על תשובתכם.
האם יסוד ההיתר אינו מפני שלא שייך בזה כיום "לא ילבש" כיוון שגם גברים נוהגים לצבוע שערותיהם?
לא. מדובר במיעוט מבוטל.
עכ"פ הרי גם אצל הנשים מדובר במיעוט, מאחר ולא כל הנשים רואות צורך.לצבוע שערותיהן?
דיברנו על מיעוט מבוטל מאוד. זה עדיין בכלל מנהג נשים.
האם מותר להעלות לחזן יהודי בן 60 הצובע שערו?
מותר.
לכבוד הרב
אם גבר נשוי אשתו מבקש ממנו לצבוע שיערו כדי שיתנאה בפניה או שהיא מתביישת מאחרים
האם זה נקרא לצורך?
תודה
זו הדוגמה שכתובה בגמרא לאיסור…
תודה כבוד הרב
אבל באמת זה תמוה (איפה זה בגמרא?)
זאת אומרת אין בעיה שחלילה יתגנה על אשתו? שהיא חלילה תתן עינה באחר?
תלמוד בבלי מסכת שבת דף צד עמוד ב
ומודים חכמים לרבי אליעזר במלקט לבנות מתוך שחורות, שאפילו אחת חייב. ודבר זה – אף בחול אסור, משום שנאמר לא ילבש גבר שמלת אשה .
לגבי התתן עיניה באחר לא צריך להגזים…
לכבוד הרב
למה להגזים וכי לא קרו מקרים? לא צריכה אשה להיות יפה לבעלה
וכן גם להפך ובעיקר בדורנו
אני אשה ואני אומרת שכן יכול מאד להפריע לי משהו לא אסטתי אצל הגבר
אז כן בודאי כשיש אהבה זה לא רק המראה חשוב וחלילה וחס שאני אעלה בדעתי אפילו לבגוד (אבל יש נשים שכן) בכל אופן זה כן יכול לבאס
ולא הבנתי מדוע ביוצא לשידוכים הקלו יותר ובנשוי החמירו?
אולי אחרי שנשואים ובונים בית של טהרה בו יש שמירת עינים בחוץ וחיים בחברה שאינה מעורבת, ובנין משותף תמידי, ההבדל יובן יותר.
אני גבר חרדי בן 47 צובע שיער כ20 שנה .הסיבה שאני מאוד מאוד מתבייש בזה עד כדי חוסר תפקוד ואי יציאה מהבית עד כדי חרדה. ולכן אני צובע. ובכל זאת יש לי נקיפות מצפון כל הזמן .החיים שלי ממש לא קלים בגלל זה גם שאני צובע תמיד אני פוחד שיראו או ידעו ולכן גם כך אני תמיד מוגבל .ויש עוד הרבה פרטים שמפריעים ביום יום אך לא אוכל לכתוב הכל זה מאוד ארוך.(אני גם יודע שיש כאלה שלא מתייחסים לזה חשיבות בכלל ) אבל אצלי זה שונה.?
ברור שהנושא של החרדות אצלך מצריך טיפול אצל איש מקצוע, שהרי אין כל הגיון בגיל 47 להתבייש בשיער לבן…. ההיפך… אני וכל בני גילי כבר מלבינים וזה בסדר… כדאי לטפל חבל לסבול מחרדות לחינם ואגב לחרדות יש בהחלט טיפול.
רפואה שלמה.
האם מותר גם לצביעת שיער בחול המועד לבחור שמחפש שידוך?
אין לצבוע בחול המועד שהרי אם יצבע לפני החג לא יזדקק לכך.
אז למה זה מותר לאישה? נגיד אותו סיבה לנשים גם?
מי אמר שמותר לאשה בחול המועד לצבוע?
לכבוד הרב
ובצבע שיורד בחפיפה מותר? יש כזה צבע באריזה כמו מסקרה שמיועד לכסות אם יש כמה שערות לבנות ויורד עם השמפו, זה די דומה ללהתאפר, רק שכאן במקום הריסים והגבות זה שיער הראש. אז זה מותר?
תודה ומועדים לשמחה
מותר.
הרבה פוסקים סוברים שזה בגדר של שו״ע או״ח סימן תקמ״ו סעיף ה׳.
תודה
בדיוק, אבל זה רק באופן שנאמר שם "והוא שתוכל להעבירו במועד", כלומר צביעה שיורדת ברחצה זה בסדר גמור, אבל צביעת קבע לא.
אבל המשנה ברורה כותב שזה רק לגבי סיד ולא משהו אחר והביאור הלכה כותב שאפילו הכי לגבי סיד, גם הרבה אחרונים פוסקים להקל כמו רבנן ולא כרבי יהודה? נגיד לדעת המקילים שזב מותר לאישה לצבוע השיער בחול המועד, האם יש סיבה לאיסור גבר בחול המועד?
הרעיון שכתוב במשנה ברורה זה לחלק בין דבר שיכולה להסירו לדבר שאינה יכולה להסירו, ממילא צבע קבוע שלא ניתן להסירו אסור בין לגבר בין לאשה.
השאר תגובה