לתרומות לחץ כאן

חיוב שכן בסתימת חלון כדי למנוע הסתכלות שכינו

מה הדין בשכן שעשה שיפוצים והרחיב את דירתו, באופן שחלון הבית שלו הרחוק אמנם ארבע אמות במדויק מביתי, גורם לי שאני רואה אצלו כל דבר בבית, לי זה לא מפריע האפשרות שלו להסתכל, אך אני לא מסוגל נפשית להרגיש שאני רואה אצלו בבית כל דבר, ולכן אני נאלץ לסגור את החלון. האם אפשר לחייב את השכן לסתום או לכסות את חלונו בגלל זה.
נא לכתוב מקורות תודה.

תשובה:

שלום רב,

כל האמור להלן הוא במקרה שחלון שלך היה בתכנון המקורי של הבניין והשכן בא להוסיף חלון בשונה מהתכנון המקורי. אם גם החלון שלך נפתח באיחור, אין לך חזקה ויש להגיע להסדר ביניכם.

לכאורה יש מקום שתוכל לדרוש ממנו לסתום את החלון או למנוע אפשרות להסתכל מחמת שני טעמים:
א. מחמת האיסור שתהיה אפשרות ששכן אחד מסתכל לתוך השני, גם אם אין קפידא, אלא מחמת חוסר צניעות.
ב. מחמת אי הנעימות שיש לך שאתה יכול להסתכל אצלו אם החלון פתוח.

כל האמור הוא רק שיש לך מקום לתבוע את השכן לדין תורה, אך אין בזה שום הכרעה.

מקורות:

לעניין חזקה כשאחד פתח חלון ראשון לחצר השותפים, תלוי אם היתה סיבה למחות בו כשפתח את החלון. עיין שו"ע חו"מ סי' קנד סעיף טז. בדרך כלל אין סיבה למחות וממילא אין לראשון חזקה.
לעניין האיסור לעשות חלון נגד חלון גם כשהשותפים אינם מעכבים, עיין ב"ב דף ס ע"א וביד רמ"ה שם אות רפ, ועיין בספר משכן שלום עמוד שעז שאף שנהגו להקל בזה, היינו רק כשאין רואים בצורה ברורה וניתן להיזהר שלא להתסכל, אבל באופן שרואים בקלות ולא ניתן להיזהר, יש בזה איסור.
לעניין לעכב מצד חוסר הנעימות, עיין בספר משכן שלום עמוד קנו אות פה שהביא מהנמוקי יוסף, באיסטניס שאינו סובל ראיית דם הקזה דיש בזה דין הרחקת נזקין, ועיין עוד שם בעמוד תפו אות סט מהתשב"ץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל