מלאכות שבת ממלאכות המשכן, מדוע?

רבני בית ההוראה
כ"ה אדר ה'תשע"ב

מדוע מלאכות השבת, ל”ט אבות המלאכה נלמדו מהמשכן?

תשובה:

אמרו חכמינו זכרונם לברכה “יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ” הרי שמעשה המשכן היה כעין מעשה שמים וארץ בצירוף אותיותיו ובעשיית מלאכותיו, וכתבו המפרשים שיש בזה טעם גדול לפי המבואר במדרש על הפסוק ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן ‘להקים המשכן’ אין כתיב כאן אלא ‘את’ דהיינו שמה הוקם עמו עולם שעד שלא הוקם המשכן היה העולם רותת ומשהוקם המשכן נתבסס העולם ע”כ דברי המדרש, הרי שענין בנין המשכן הוא תשלום בניית העולם, מזה נראה שמהות מלאכות המשכן הוא כעין השלמה של האדם לבריאת העולם על ידי הקב”ה, [כפי שמצינו שהקב”ה ברא את העולם קצת חסר כדי שהאדם בעבודתו ישלימנו, וזה טעם מצות ברית מילה ועוד], ומזה נלמד שהמלאכות האסורות בשבת משום שה’ נח בשבת ממלאכתו, על פי מה שהיה נצרך למלאכת המשכן כמלאכה חשובה לתכלית השלמת בניית העולם.

מקורות:

ראה בספר תורת העולה (לרבינו הרמ”א ח”א פ”ה) ובספר משכיל לדוד על חומש שמות פרק לח פסוק כב, ישמח משה (פרקת ויקהל על הפסוק ויקהל משה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *