שלום לכבוד הרב, אנו לומדים בימים אלו הלכות הטמנה בשבת.
רציתי לתאר לרב שני מצבים ולשאול האם מותר או אסור לעשות כן בתוך יום השבת עצמו כשהאוכל מבושל לחלוטין וסיר האוכל נמצא כבר ע"ג פלטה?
1)להניח כיסוי כגון מגבת על גבי מכסה הסיר ללא עטיפתו מהצדדים כלל?
2)עטיפה מוחלטת ע"י בגדים את כל הסיר בכל צדדיו?
בתודה מראש, ואשמח אם הרב יוכל לכוון אותי למקורות שעוסקים בתשובות לשאלות אלו.
תודה רבה.
תשובה
שלום וברכה
1. לכסות את הקדרה במגבת מלמעלה (בלי עיטוף מהצדדים), למנהג האשכנזים: דעת הרמ"א והמשנה ברורה ורוב הפוסקים שמותר לכסות מקצת קדרה בשבת, אבל דעת החזון איש שאסור.
ולמנהג הספרדים: יש נוהגים שבערב שבת אפשר להקל ולכסות את הסיר במקצת, אמנם דעתו של האור לציון שטוב להחמיר ולא להניח כלל מגבת על הסירים אפילו מערב שבת.
2. אסור לעטוף את הסיר במגבת בכל צדדיו.
מקורות
בגמרא בשבת [לד] מבואר שאסור להטמין בדבר שמוסיף הבל, ואף שמכסים במגבת וכדומה שמצד עצמם אינם מוסיפים הבל, מכל מקום מכיון שהסיר מונח על גבי הפלטה, החום שבא מלמטה מצטרף עם הבגדים שהקדרה טמונה בהם, ולכן זה נחשב שמטמין בדבר המוסיף הבל, (וכפי שמבואר בשו"ע סימן רנ"ז ס"ח), ולכן לעטוף את הסיר מכל צדדיו וודאי שאסור.
ובעניין כסוי מקצת מהקדרה: הדבר תלוי במחלוקת ראשונים שנחלקו אם הטמנה במקצת נחשבת הטמנה או לא, דעת הרשב"א בתחלת פרק במה טומנין שאסור להטמין במקצת אולם דעת הרמב"ן ור"ת בספר הישר שמותר. ולעניין הלכה דעת השו"ע סימן רנ"ג סעיף א' שאסור להטמין גם במקצת, אולם הרמ"א כתב שמותר ומסיים שכן המנהג וכ"ד רוב הפוסקים אמנם דעת החזו"א בסימן ל"ז ס"ק י"ט להחמיר בזה.
ומנהג הספרדים אף שבדרך כלל נוהגים כדעת השו"ע וכאן דעתו לאסור, מכל מקום כתב האור לציון ח"ב סימן י"ז אות י' שהמנהג להקל בזה ולהטמין במקצת מערב שבת אמנם מסיים שם שטוב להחמיר ולא לכסות גם מערב שבת.
האם מותר לשים כיסוי לפלטה עשוי מבד מעל הסירים בתוך השבת?
אנחנו משתמשים ב"על פלטה", כך שהסירים לא מונחים על הפלטה עצמה.
תודה מראש.
דעת השו”ע בסי’ רנג שהטמנה במקצת אסורה, ובאור לציון ח”ב פרק יז כתב, שאף שנהגו הספרדים בזה כהכרעת הרמ”א שהטמנה במקצת מותרת, אין להקל בכך אלא בערב שבת. רבים מהספרדים קיבלו בזה את הוראת מרן השו”ע שלא להתיר הטמנה במקצת גם לא בערב שבת, וכמדומה שכן דעת הגר”ע יוסף.
למנהג האשכנזים כיון שזה רק מלמעלה – מותר.
שלום, ההיתר לכסות מלמעלה כולל גם תבשיל נוזלי כמרק(אם מבושל כל צורכו כמובן)?
כיון שהוא חם באופן שהיד סולדת עוד מלפני שבת מותר.
השאר תגובה