לתרומות לחץ כאן

כישלונותיהם של מכבי תל אביב

שלום שמי אבי ואני רק לאחרונה התחלתי להתעניין בדת כך שאני חילוני. השאלה שלי היא קצת מוזרה ולא שגרתית היא בקשר לקבוצת מכבי תל אביב בכדורגל שקורה שם מין מזל רע שהוא מעבר לספורט. כבר קרוב ל15 שנה שהוחלפו בה אנשי מקצוע בעלים עובדים ושחקנים והקבוצה העמידה תקציבי עתק ועשתה הכל בשביל להצליח ושנה אחרי שנה היא נוחלת כישלון. השאלה שלי היא האם יכול להיות הסבר דתי לכך שהקבוצה נכשלת שנה אחר שנה אחר שנה כי הצד המקצועי אובד עצות כי מבחינת כישרון הכשרון בקבוצה עצום ואין באמת הסבר מקצועי לתופעה הזאת. ישנו סיכוי כזה שישנה קללה על הקבוצה ועל המועדון ? חשוב לציין שהקבוצה שיחקה במוקדמות ליגת האלופות בעל כורחה בערב ראש השנה. חשוב לי להדגיש שהשאלה היא רצינית לגמרי ואשמח לתשובה כנה רצינית ואמיתי . האם ישנה קללה על מכבי תל אביב ?

תשובה:

בזמן שהייתה נבואה בישראל, הייתה אפשרות להתייעץ עם הנביא, או לשאול ב"אורים ותומים", בשביל לדעת את דבר הא-ל.

כיום, אין לנו לא נביא ולא "אורים ותומים", וקשה לנו — בלשון המעטה — לרדת לסוף דעתו של בורא העולם בכל העובר עלינו.

אולם, חשוב להדגיש כי הגישה היהודית בכללותה אינה לחפש סיבות חיצוניות — "קללה", "עין הרע", וכדו' — אלא להסתכל פנימה. הרמב"ן (סוף פרשת בא) קובע שמיסודות האמונה היהודית היא לדעת שכל מה שעובר על האדם, וכך על קבוצת בני אדם, אינו מקרי ואקראי, אלא בהשגחה מאת הקב"ה. האירועים שממלאים את חיינו מהווים מסרים המכוונים אלינו. עלינו רק לקרוא נכונה את המסר, להטות אוזן ולשמוע את דברו (ולא לתלות בעניינים כמו קללות וכדו', שרק מנתקים את האירוע מהמישור האישי).

אילו בעליו של "מכבי תל-אביב" היה שואל את השאלה ששאלת, היה מקום לדון על התנהלותה של הקבוצה בכל הנוגע לשמירת שבת. שבת היא "מקור הברכה", ומי שמזלזל בשבת מתרחק ממקור הברכה. אם ההתנהלות בנוגע לשבת היא למופת, אזי היה מקום לבדוק עוד היבטים: ניקיון כפיים במשא ומתן, וכך הלאה.

[אילו מאמן הקבוצה היה שואל, אולי הייתי ממליץ על התייעצות עם פיני גרשון, שמדבר הרבה על יד האלוקים בניצחון קבוצותיו.]

אולם, כיון שאתה שואל, ולא בעליו של מכבי — וכנראה שהעניין מפריע לך באופן אישי — אזי התשובה צריכה לכלול פן אישי המכוון אל השואל, ויוזמת "בדק בית" אצל מי שהעניין מפריע לו.

אני מתאר לעצמי שאתה לא האוהד היחיד שמתוסכל מ"קבוצה טובה" שבאורח פלא איננה גומרת להפסיד. אולי תקים "קבוצת התחזקות של אוהדי מכבי", שם תוכלו להתחזק יחדיו בהתעניינות ביהדות, ובשמירה על מצוות התורה.

כמובן, המטרה הישירה אינה הצלחת מכבי, אלא קיום חובותינו כלפי בורא העולם. אבל בתור מטרה משנית, זה בהחלט יכול להשפיע לטובה!

הרבה מאד הצלחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל