בחור רווק והוא אח בבית החולים עובד בשעות המאוחרות בלילה, איפה ומתי ינהג בהדלקת נר חנוכה לכתחלה? ובדיעבד?
תשובה
שלום רב!
לכתחילה צריך למנות שליח שידליק עבורך את הנרות בזמן ההדלקה לפי המנהג שלך – (שקיעת החמה, צאת הכוכבים). השליח מדליק ומברך.
ובדיעבד אם אין באפשרותך למנות שליח, אם אתה מגיע הביתה לפני 9 בערב אתה יכול להדליק בברכה.
ואם אתה מגיע אחרי תשע בערב אם אתה גר בתוך עיר שיש אנשים שעוברים ברחובות עד חצות הלילה, בשעת הדחק אפשר להדליק בברכה עד חצות. ואם אתה מגיע אחרי חצות, אם אתה נמצא בבית אחרי הזמן של פלג המנחה אף שזה לפני השקיעה בדיעבד אתה יכול להדליק בברכה.
ואם אתה מדליק נרות חנוכה בחוץ, יש אומרים שעדיף להדליק אחרי פלג המנחה אף שזה לפני שקיעה, מאשר להדליק אחרי השעה תשע.
ואם אתה לא יכול לעשות את כל האפשריות הנ"ל, ואתה מגיע הביתה אחרי חצות, תדליק נרות חנוכה בלי ברכה, ומי שמברך אין למחות בידו.
ומי שמגיע הביתה אחרי עלות השחר, אינו מדליק נרות חנוכה.
מקורות
סוף זמן הדלקת נר חנוכה הוא כשתכלה רגל מן השוק, ויש אומרים שזמן זה הוא עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים ולכן לכתחילה יש להדליק לפני זמן זה, ולכן מי שאין לו אפשרות להדליק בעצמו ימנה שליח להדליק במקומו,
ויש פוסקים שסוברים שמכיון שהיום אנשים חוזרים מהעבודה עד תשע בערב, כל זמן זה נחשב לזמן של קודם שתכלה רגל מהשוק, ולכן בדיעבד מי שאינו יכול להדליק בזמן רשאי להדליק עד זמן זה, [עיין בתשובות והנהגות ח"א סימן ש"צ, אמנם יש פוסקים שחולקים וסוברים שלא ידליק רק בזמן של חצי שעה שלאחר צאת הכוכבים ועיין אור לציון ח"א סימן מ"ה].
ומה שכתבנו שבשעת הדחק בעיר גדולה שעוברים בה אנשים אפשר להדליק עד חצות, כך מבואר בשו"ת משנה הלכות ח"ד סימן ע"ט, והיינו משום שאפשר שכל זמן שיש עוברים ושבים עדיין נחשב שלא כלתה רגל מן השוק, ויש לצרף גם את דברי השער הציון שכתב שאין למחות ביד מי שמברך כשמדליק אחרי חצות אף שאין אנשים בכלל.
ומה שכתבנו שאפשר בדיעבד להדליק בברכה מפלג המנחה ואילך, כך מבואר במשנה ברורה סימן תרע"ב סק"ג.
ומה שכתבנו שאם מדליקים בחוץ, עדיף להדליק אחרי פלג המנחה, מלהדליק אחרי השעה תשע, עיין בספר חובת הדר פרק א' הערה נ'.
ומה שכתבנו שאחרי חצות ידליק ולא יברך, ואם בירך אין מוחין בידו, כך מבואר במשנה ברורה ס"ק י"א ובשער הציון ס"ק י"ז.
היות והוא רווק ואוכל הסעודת ערב בבית החולים ויש לו חדר מיוחד שנוח שם אף שגם האחים אחרים משתמשים בחדר, ואין לו משפחה מחכים על ביאתו לבית לכאורה מותר לו להדליק בחדר המיוחד בבית החולים ולאכול שם סעודתו. ובפרט אם אין לו בית דירה מיוחד רק משתמש בחדר בבית הוריו דבמקום שהוא שם בעת האכילה הוא יותר מפרסם הנס.
עיין שו"ת קנין תורה ח"ה סימן ע"ב. ועיין עוד בשבט הלוי ח"ג סימן פ"ג.
שלום רב! הבית חולים הוא מקום עבודה, וגם אם אדם אוכל ארוחה אחת ונח בדרך עראי במקום עבודתו זה לא נחשב הבית שלו, וחיוב הדלקת נרות חנוכה הוא להדליק בבית ולא במקום העבודה, ולכן וודאי שאין שום מקום להדלקת נרות בבית חולים, (השבט הלוי אינו מדבר בכלל על הדלקה במקום עבודה ושו"ת קנין תורה אינו תחת ידי).
בשו"ע (תרעב, ב) מפורש שבדיעבד אפשר להדליק כל הלילה, וכן במשנ"ב (י"א), וצ"ע פסק זה
במשנה ברורה יש תנאי שיש בני בית נעורים, והשואל מדגיש בשאלתו שהמצב אצלו אינו כך.
השאר תגובה