לתרומות לחץ כאן

קומקום שנפל לתוכו חמאה ולמחרת חיממו בו מים ושפכו על כלי בשרי

שלום וחג שמח לכבוד הרבנים שליט"א.
אתמול בשעה 9.30 בבוקר נפלה חמאה לתוך הקומקום החשמלי שלנו, בשעה 13.00 עדיין הורגש טעם חמאה במים, בשעה 20.00 כבר לא הורגש טעם חמאה, להערכתי בגלל החלפת המים וחימומם כמה פעמים (המשפחה גדולה בליעה"ר), היום בשעה 10.00 בבוקר חוממו מים בקומקום החשמלי, ושפכו אותם על כלים בשריים שבושל בהם בשר אתמול בצהרים בערך בשעה 16.00, וכן על מטחנת בשר [גם על הסכין ממתכת וגם על הבסיס מפלסטיק] שהיה בהם שאריות עוף.
א.מה דינם של הכלים הבשריים ומטחנת הבשר?
ב.האם יהיה מותר מעתה לשפוך מים מהקומקום על כלי בשרי?

תשובה

שלום רב!

א. אם מאתמול בשעה עשר בבוקר לא חיממתם מים ביחד עם החמאה (זה לא משנה שהרגשתם טעם של חמאה במים, העיקר ששפכתם את כל המים שהיו ביחד עם החמאה, לפני שחממתם את המים בשעה 13:00) הכלים הבשריים והמטחנה של בשר כשרים, ואינם צריכים הכשרה.

אבל אם לא שפכתם את כל המים שהיו ביחד החמאה וחיממתם מים גם אחרי עשר בבוקר (או שהמים שהיו ביחד עם החמאה אתמול בשעה עשר בבוקר, עדיין היו חמים מהחימום שהיה בתשע וחצי, בחום ברמה של 45 מעלות), צריך להכשיר את הכלים הבשריים, אמנם במקום הפסד, או שיש לכם צורך לכבוד שבת או יום טוב, מותר להשתמש עם הכלים גם בלי הכשרה.

ב. אם רוצים להשתמש בעתיד עם הקומקום לצורך כלים בשריים, צריך להכשיר את הקומקום.

חג שמח

מקורות

עיין ברמ"א יו"ד סימן צ"ה ס"ג שכתב לאסור כשהכלי הוא בן יומו אמנם עיין בחכמת אדם שאיסור זה אינו מעיקר הדין אלא חומרא בעלמא ולכן יש להקל במקום הפסד או כבוד שבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבןד הרב שליט"א
    תודה על התשובה המהירה. אכן היות שחמאה זה דבר שומני מדוע שלא נחשוש שמה שהרגשנו טעם חמאה במים בשעה 13.00 זה אומר שנשאר מהממשות של החמאה בתוך הקומקום, ומה גם שהמים בשעה 13.00 היו עכורים ולא צלולים.

  2. שלום רב! ציינתי בתשובה, שכל ההיתר הוא בתנאי ששפכתם את כל המים שבקומקום, ומה שאת מעיר זה נכון שיתכן שנשאר שומן מהחמאה בתוך הקומקום ולכן הרגשתם את הטעם בשעה אחת בצוהרים, אמנם בכל אופן נראה לי שזה מותר, מכיון שהכמות של חמאה שנשאר בקומקום אחרי ששפכתם את כל המים, מסתבר שזה כמות קטנה מאוד, וכשחזרתם ובישלתם מים בקומקום אחוז החמאה הוא קטן מאוד ביחס לכמות המים, ואפילו אם נאמר שחמש אחוז מהמים הוא משאריות החמאה, אם כן נבלע בשעה אחת בצוהרים רק חמש אחוז של חלב בתוך הקומקום, וכשחזרתם וחיממתם מים למחרת, מסתבר שחיממתם כמות של מים שיש בהם שישים כנגד החמש אחוז שבלוע בתוך הקומקום, ובכל מקרה שיש שישים אחוז כנגד החלב, הרי זה בטל במים, ולכן כתבתי שהכלים הבשריים מותרים, אבל אתה חושב שכשחממת את המים בשעה אחת בצהריים נשאר כמות גדולה של חמאה, עד כדי כך שאין במים שבישלת בו למחרת שישים כנגד החמאה, צריך להכשיר את הכלים הבשריים. חג שמח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל