לתרומות לחץ כאן

הזזת מאוורר דלוק, בשבת. – ברכה על מין אחד פוטר מינים אחרים – בירך שהכל על כוס שתיה ואחר כך רוצה לחזור, ולשתות האם צריך לחזור ולברך

בס"ד
שלום לכבוד הרב.
האם לפי מנהג הספרדים:

1.האם בכל פעם שאני הולכת למקרר לשתות מים אני צריכה לברך מחדש שהכול?אם אני מברכת על מים ואח"כ יצא שאני חוזרת לאחר כמה דקות האם אני רציכה לברך שוב?
2.האם מותר להזיז מאוורר בשבת(לכוון אותו עלי או להזיז אותו שלא יגיע על משהו אחר)?
3.יש לי כמה מיני מזונות האם אני צריכה לברך על אחד ובכך לפתור את הסוגים האחרים?
תודה רבה.

תשובה

1. כל זמן שלא חשבת בדעתך, שאת כבר לא רוצה לשתות יותר, את לא צריכה לברך, אבל אם חשבת בדעתך, (מחשבה גמורה) שאת כבר לא רוצה לשתות יותר, ואחר כך התחרטת, ואת רוצה לשתות עוד כוס, צריך לחזור ולברך.

ולכתחילה אם שותים כוס שלימה של מים, שיש בו שיעור שמחייב ברכה אחרונה, ואת מתכננת לשתות עוד כוס רק בעוד חצי שעה, צריך לברך ברכה אחרונה אחרי הכוס הראשונה, ואחר כך כשתשתי עוד פעם, תחזרי ותברכי.

2. אסור להזיז את המאוורר שלא לצורך, אבל אם את רוצה לכוון את המאוורר כדי שינשב לכיוונך, מותר. וכמו כן אם המאוורר מפריע לך את יכולה להזיזו ולכוונו לכיוון אחר.

3. צריך לברך על אחד מהמאכלים, ולכוון בכך לפטור את שאר המינים, ולכתחילה צריך לברך על המין החביב יותר.

מקורות

1. עיין משנה ברורה סימן קע"ט סק"ג וס"ק ט"ז, ומה שכתבנו שלכתחילה ראוי לברך מיד ברכה אחרונה, זהו מפני שכדי שיהיה היסח דעת צריך שיהיה מחשבה גמורה שאינו רוצה לשתות יותר, והמחשבות של אדם הם לא תמיד מחשבות רציניות, ולכן עדיף לברך ברכה אחרונה, שבמקרה כזה וודאי שאחר כך יצטרך לחזור ולברך, אבל פשוט שאם רוצה לשתות בעוד שתי דקות עוד כוס לא יברך ברכה אחרונה בין כוס לכוס כדי שלא יגרום ברכה שאינה צריכה.

2. מאוורר נחשב כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר לטלטלו לצורך גופו ולצורך מקומו, ולכן במקרים הנ"ל שיש לו לצורך להזיזו, מותר. [עיין אג"מ או"ח ח"ג סימן מ"ט – נ' ועיין בשמירת שבת כהלכתו פרק י"ג סעיף ל"ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל