לתרומות לחץ כאן

עלייה להר הבית להר הבית כדי למנוע את העולים מאיסור

שאלה:

שלום רב
אני מדריך טיולים במקצועי, עיקר תחום ההתעסקות שלי הוא בירושלים העתיקה, ובפרט סביבות הר הבית ומקום המקדש, במסגרת זו פנו אלי מכינה קד"צ המבקשת לעלות להר הבית שאדריך אותם, לאחר בירור עמוק שערכתי, התברר לי שבאם לא אדריך אותם הם יעלו עם מדריך שאינו שותו"מ בטומאה וייכנסו גם אל תוך העזרות וההיכל, מאידך אם אעלה איתם רובם יטבלו, וכולם יכנסו רק למחנה לויה ולא יכשלו באיסור כרת החמור, השאלה היא האם באופן כזה שמדובר בהרחקה ודאית של טמאים ממקום המקדש הדבר מותר [או אפי' חובה]?

תשובה:

שלום וברכה

השאלה הזו קשה ואיני יכול להכריע בזה, יש לשאול אדם גדול בישראל. הנטייה שלי תמיד שלנו אין היתר לעבור על דברי חכמים כדי למנוע אחרים מספק איסור, ניתן להתרות בהם שהדבר אסור ולקוות שישמעו, אבל אינני יודע, לאידך גיסא אם הם שוגגים יש לנו כלל דניחא ליה לתלמיד חכם ליעביד איסורא זוטא ולא יעשו רבים כל כך איסורא רבה. על עצם ההנחה שלך שהם יטבלו כדין וכו' מסופקני מאוד… אם הם כאלו שלולי הדרכתך יעשו כל דבר האסור, רחוק בעיני שמחמת הדרכתך יקפידו להשמר מכל מה שצריך…

שאלתי את הגאון רבי ישראל גואלמן שליט"א רבה של רמות א', והשיב לי שגם לפי דעתו אין להדריך בשום אופן.

ערב טוב ומבורך, והוא רחום יכפר עוון.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח על התשובה.

    א. הסברא שלי היתה לחלק בין שאר איסורי זוטא לכאן, מכיון שכאן כל האיסור הוא משום שמירה על הגדר הנ"ל שלא יעלו טמאים, ולכן כשבאים לדאוג לזה גופא יהיה מותר.
    ב. אני יודע בוודאות שרובם יטבלו [ההגיון בזה הוא פשוט מאוד כשם שרוב החילוניים לא יבואו לכותל ויחללו שבת], ורק השבוע פגשתי במקוה ברובע היהודי קבוצה של 40 בני נוער חילוניים שטבלו כדין כהוראת המדריך הדתי שהדריך אותם.
    ג. לכאו' גם אם לא יטבלו עדיין אני מציל אותם מאיסור כרת החמור של טומאת מקדש, ועוברים [רק] על לאו של שילוח טמאים ממחנה לויה.

  2. עדיין יש נזק עצום בעצם זה שיהודי חבוש כיפה עולה להר הבית, ממנו ילמדו שחלילה מותר לעשות זאת. לא מצינו באף מקום שמותר לעבור איסור להצלת רבים, כאשר הדבר גורם לאידך גיסא לחילול ה' עצום, כביכול נראה לעין כל שאותו מדריך אינו שומע להוראת גדולי הפוסקים בכל הדורות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל