שאלה:
שלום וברכה.
רציתי לשאול שאלה בקשר למועד תענית תשעה באב- ואני אסביר.
כידוע, ישנה גמרא מפורסמת בתענית, שרבי יוחנן אומר שהיה צריך לצום בעשירי באב, מפני שרובו של היכל בעשירי נשרף. ורבנן סוברים שאתחלתא דפורענותא עדיף.
שאלתי היא, מדוע רבנן סוברים כך, ארי תמיד דוחים תענית ודוחים פורענותא, ומדוע כאן חכמים הולכים אחר תחילת פורענותא?
אודה מאוד לכל מי שיכול לענות לי על שאלה זו.
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
מה שאמרו אקדומי פורענותא לא מקדמינן, הוא כאשר מעיקר הדין יש לעשות בזמן המאוחר, כגון שתשעה באב חל בשבת והשאלה מתי להתענות, להקדים לשישי או לדחות ליום ראשון, אבל כאן השאלה היא מהותית, מתי הוא הזמן בו ראוי לציין את החורבן, בתחילתו או בעיקרו, ובזה לא שייכת הסברא הנ"ל.
אבל אם תמיד מאחרים, מדוע גם בציון הזמן לא מציינים ומתענים בזמן היותר מאוחר מסיבה זו שמארחים פורענות, ולכן גם מאחרים את הציון של התאריך עד כמה שניתן? מה ההבדל גם בציון הזמן, מדוע גם את זה לא מאחרים?
לפי שאלתך, למה לא נדחה את אבלות החורבן לר"ח אלול למשל?! הסיבה, כי את האבלות קובעים לזמן המתאים לפי תוכן היום, וזה לא נוגע לכלל הנ"ל.
השאר תגובה