לתרומות לחץ כאן

האם כל תפילה מתקבלת? / למה להתפלל על מה שבלאו הכי מגיע לי?

שאלה:

שלום כבוד הרב!
תפילה מועיל או לא? כשאני מתפלל ואיני רואה שום השתנות לטובה, אז יגידו לי שבאמת זה אכן הועיל אלא שעוד לא ראיתי וכדו'. בקיצור אם זה ככה איני רואה שום עניין להתפלל כדי להיוושע, שבמילא לא רואים את הישועה, אז מה איכפת לי אם הקב"ה שמע אותו או לא ? (משא"כ אם אני רוצה להודות להקב"ה על הטוב אז אם הוא שומע זה טוב)

תשובה:

שלום וברכה ידידי

למעשה בשאלתך נגעת בשתי שאלות שונות, ואני רוצה לחדד אותן, כדי לנסות להשיב.

ראשית שאלת האם כל תפילה מתקבלת או לא, האם יתכן שאתפלל ואענה בשלילה?!

שנית שאלת, באם תתכן תפילה שאינה מתקבלת, למה לי להתפלל, ואנסה לדייק את השאלה שלך, שהרי בצורה הזו היא אינה שאלה נכונה, גם אם לא בטוח אענה שווה לי להתפלל, אולי אצליח להשפיע עלי רחמים… לכן נשאל את שאלתך אחרת: מה התכלית של התפילה? אם מגיע לי, וטוב לי לקבל, הקב"ה בלאו הכי ישפיע עלי, ואם זה לא מגיע לי, בלאו הכי הוא לא יתן לי, אז למה להתפלל?

נראה שעכשיו הבנו יותר את כוונתך.

לגבי שאלתך הראשונה, אכן חשוב להבין, שמצד אחד נאמר ששום תפילה לא שבה ריקם! אין תפילה שנענית בשלילה, ומאידך, פשוט וברור שלא כל מה שמבקשים מקבלים, יש חשבונות בשמים, ואם אדם שתקנתו וייעודו לעבוד את הקב"ה מתוך עוני יתפלל לעושר, הוא לא יעשיר, כי זו לא טובתו, אז איך זה הולך יחד? התשובה: התפילה לעולם לא תשוב ריקם, היא תמיד תשפיע עליך רחמים, אבל כיצד זה יבוא לידי ביטוי, זה כבר תלוי בטובתך ובמה שנכון עבורך.

לשאלתך השניה, הקב"ה טבע בעולם, שגם דברים שאמורים לבוא לנו, לא יבואו אלא על ידי תפילה. מדוע? כדי לחזק את האמונה שלנו בו ואת ההכרה שהכל ממנו. אדם שמתפלל בעצם מתרגל ומתאמן על האמונה בה', הוא משנן לעצמו כל הזמן שהכל ממנו יתברך! כך אנחנו רואים אפילו ברש"י בפרשת בראשית, "כי לא המטיר" – לפי שאין אדם המכיר בטובתם של גשמים להתפלל עליהם. כלומר כל הצמחייה לא באה לעולם בפועל, עד שהאדם הראשון התפלל לגשם, הגשם שירד הצמיח, הכל בא בפועל על ידי התפילה למרות שהיה מיועד לכך כבר קודם.

שנזכה לכל הישועות, לאמונה שלמה, ולקבלת התפילות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל