לתרומות לחץ כאן

ציצית על ידי קטן / לשם מצות ציצית במחשבה או באמירה / כפילת התיבה אמת

שאלה:

שלום לרבנים קטן שהגיע לחינוך יכול לעשות לעצמו ציצית בדיעבד יכול ללבוש לאחר שנהיה גדול (בהל סי יד דה להצריך) האם דוקא לעצמו ולחברו הקטן לא? 2 לשם מצות ציצית די בכוונת הלב או לומר? 3 איך לומר בק"ש עם האמת בסוף לחזור פעמים פעם אחת ומה הדין עם קורא ביחיד? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בשו"ת משנה הלכות ח"ג סי' רכו כתב שגם לקטן אחר הוא יכול להטיל ציצית.

אמנם בעצם דינו של הביאור הלכה שיוכל ללובשו גם בגדלותו התחבט הרבה להבין פשר הדבר, שהרי סוף סוף אולי לא עשה לשמה, ובודאי אותו קטן אחר שהגדיל לא יוכל ללבוש ציצית זו, ומנהג העולם שלא לסמוך על קולתו זו של הביאור הלכה גם לגבי אותו קטן עצמו, כמבואר בדבריו שם, וכ"כ הגר"י פישר בספרו אבן ישראל.

לגבי ציצית צריך שיהיה באמירה ממש, לענין מחשבה נסתפקו הפוסקים אם זה מועיל, ראה משנה ברורה סי' יא ס"ק ד, ויש מהפוסקים שהכשירו בדיעבד, ראה צמח צדק או"ח סי' ב, משיב דבר סי' ג, ערוך השלחן יא ה, כף החיים שם ב ועוד. 

לגבי כפילת התיבה אמת, הביא המשנה ברורה סימן סא ס"ק ח מחלקות בין הפוסקים:

"בספר עשרה מאמרות כתב שהש"ץ לא יסיים בלחש בתיבת אמת כ"א כשחוזר ואומר בקול רם ובזה ימצא החשבון רמ"ח דאל"ה יהיה רמ"ט. אך המנהג כהשו"ע שיש לומר גם בפעם הראשון אמת שלא להפריד ביניהם ואמת השני אינו מן המנין אלא ברכת אמת ויציב היא כ"כ הפמ"ג והגר"א כתב שהעיקר כהעשרה מאמרות".

ולהלכה יעשה בזה כל אחד כמנהגו.

יום מבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל