לתרומות לחץ כאן

לא ימצאו הלכה ברורה ומשנה ברורה במקום אחד

שאלה:

שלום כבוד הרב.

ידוע שבמסכת שבת (דף קלח: ו-קלט.), חז"ל למדים מפסוקים שעתידה תורה שתשתכח מישראל, ורבי שמעון בן יוחי פירש שזאת אומרת שבני ישראל לא ימצאו הלכה ברורה ומשנה ברורה במקום אחד.
כמובן יש מפרשים על זה, ויש גם תוספתא (עדויות, פרק א׳) שמוכיח את זה.

אם הבנתי טוב, לגבי ההלכות פסוקות, כמובן יש הרבה מחלוקות בפוסקים גם בדור שלנו, וקשה מאוד לברר היטב את ההלכות בדרך כלל, בין האשכנזים והספרדים למשל, אבל גם בין יהודי פולין ליהודי ליטא או גרמניה, וגם בין יהודי בבל ליהודי תוניסיה או מרוקו, וכו׳
ואם נגיד שעל זה המשנה אומרת (אבות א, טז) "רבן גמליאל אומר: עשה לך רב והסתלק מן הספק […]", גם פה אפשר להגיד שיש הבעיה הזו, כי אם נדבר על המשנה ברורה למשל, שהיום הוא הספר הנלמד ביותר בעולם (אני חושב), יש כמה פוסקים (בין היתר הרב חיים קנייבסקי זצ"ל) שמצאו סתירות במשנה ברורה עצמו.
ועוד אפשר להגיד שגם בני הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הרב יצחק שליט"א והרב דוד שליט"א, אומרים הלכות לשם אבא שלהם אבל הם שונים לחלוטין! (כמו לגבי ה-"במבה", אם מברכים "האדמה" או "שהכל").

אני לא מדבר סתם על מנהגים, אני מדבר על הלכות פסוקות!

ולכן רציתי לשאול על המצב הזה: מה לעשות במצבים כאלו?
נכון מאוד שכולם צריכים רב, אבל כשאני חושב על מה שהסברתי, אולי זה לא מספיק…
וגם, לא לכולם יש רב, לצערינו.

וככל שזה נוגע לי, אין לי רב, אבל היה לי ספרי הלכות ברורות לכל קהילות ישראל (אשכנזים, ספרדים, תמנים, שמסביר שליהודי מקורו זה ככה, וליהודי בלל זה ככה, וכו׳), והייתי מאוד שמח ללמוד בספרים האלה, אבל לצערי איבדתי את הספרים הללו, ועדיין אי אפשר לי לרכוש עוד ספרים כאלה, ואני לא יודע מה לעשות עכשיו…

ובגלל כל המצבים האלה, איבדתי גם כן את חשק הלימוד (גמרא, הלכות, משניות, תנ"ך…)!
וקשה לי מאוד להתגבר על זה.
וגם קשה לי לקנות ספרים מישראל כשאני גר באירופה, במקום שאין כל כך ספרי קודש שאפשר לקנות בחנויות של יהודים (חוץ מספרי תהילים או סידורים או מחזורים למועדים וכדומה).

אשמח לדעת מה כבוד הרב חושב על זה.

תודה מראש.
שבת שלום וכל טוב.

תשובה:

שלום וברכה ידידי

ראשית נברך שהמקום ימלא חסרונך ותזכה בעזרת ה' לשוב ולרכוש לך את הספרים הנחוצים.

לגבי שאלתך הראשונה, יש לזכור שבדרך כלל השאלות – נניח הקושיות בדעת המשנה ברורה, הן בנקודות מסויימות קטנות ונדירות, לומר שאין לנו ידע מה לעשות והמשנה ברורה לא מספק אותנו כי יש בו סתירות, תהיה זו הגזמה רבה מאוד ויותר מכך… ומה לעשות כשעדיין יש שאלות, בדרך כלל זה כבר טופל והתלבן, ואם לא, בדרך כלל יש לנו כללים מה עושים במקרים של ספקות, כך שאין לנו בעיה של מה לעשות, צריך רק לדעת את הדברים בצורה ברורה והכל טוב בעזרת ה'.

בשורות טובות ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל