לתרומות לחץ כאן

יין היתר מכירה לאחר זמן הביעור

שאלה:

שלום לכבוד הרב. הזמנתי מספר בקבוקי תירוש (מיץ ענבים לקידוש) והביאו לי תירוש בכשרות רבנות מהדרין- היתר מכירה. כמובן שזה נעשה שנ הלאחר שנת שמיטה. אני שומר יבול נוכרי ולא אוכל היתר מכירה- האם במצב כזה ניתן כן להשתשמש במיץ הענבים הזה לקידוש? גם למי שלא אוכל היתר מכירה. שמעתי שבתירוש אין בעיה ואני לא יודע מה הטעם ואם אכן מותר

תשובה:

יש כאן שני נושאים שיש לדון בהם: האחד דין שמור ונעבד בפירות שביעית, ובענין זה, אם אכן מדובר בכמות והדבר כרוך בהפסד יש לסמוך על המקילים שמתירים להשתמש בדיעבד. אבל במקרה שלך אין טעם להקל, וגם אין לתת ליהודי אחר.

הנושא השני כאן הוא יין שביעית לאחר זמן הביעור, וגם לענין זה, כיון שמדובר בשוגג, ניתן לסמוך על המקילים ולעשות הפקר עכשיו ואחר כך אפשר לזכות מיד. מכל מקום כיון שהוא שמור ונעבד שבלאו הכי אתה לא אוכל אותו, הייתי מציע לבערו מיד.

מקורות:

על שמור ונעבד בשביעית נחלקו הדעות: יש סוברים שהם נאסרים באכילה, כך כתב הרמב”ן ביבמות קכב ב וכן דעת הראב”ד בהשגות על הרי”ף בסוכה דף מ ועוד, ויש סוברים שהם מותרים, כך כתב הרמב”ם בפאר הדור סי’ טו. בחזון איש כתב שבעת הצורך ניתן לסמוך על הרמב”ם שהתיר. כך שאם מדובר בכמות גדולה ויש כאן הפסד, תוכל לסמוך על המתירים, בפרט שיש כאן על מה לסמוך גם בענין ההיתר מכירה שרבים התירו לעשותה, אבל אני מבין שזה רק כמה בקבוקים….

על יין שביעית לאחר הביעור בשוגג ראה שערי צדק פרק יט סעי’ ב, ס’ השמיטה פרק ט סעי’ י, מנחת שלמה סי’ נא אות יז. ואף שיש שהחמירו כמבואר בדבריהם שם, כאשר הדבר כרוך בהפסד יש לסמוך על המקילים בפרט בזמנינו שהשביעית מדרבנן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל