לתרומות לחץ כאן

צום תשעה באב בהנקת תאומים

שאלה:

שלום רב
ילדתי ב"ה תאומים במזל טוב לפני כמעט 4 חודשים

אני מניקה הנקה מלאה ללא תוספת בקבוק
וחשוב לציין שהם אוכלים כל שעתיים, וזה כאמור הנקה כפולה…

מה דיני לגבי הצום הקרב?

תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

בהנקה מסיבית כזו והם כלל לא אוכלים תחליפי חלב, את לא צמה. אם אפשר בלילה לצום כדאי, אבל אני מניח שהנקה כזו מצמיאה מאוד, אז לפי הענין.

מזל טוב ורוב נחת.

מקורות:

חוט שני ח"ב עמ' שכו וכן דעת כמה מורי הוראה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. קודם כל תודה על המענה
    רוצה לחדד, הם 'יכולים' לאכול בקבוק, אבל בפועל נדיר מאד שמקבלים בקבוק רק לעיתים רחוקות, ושאיבה בכלל לא
    אכן מצמיא מאד!
    אז זה אומר ששתיה אני יכולה כבר בלילה ואוכל בבוקר?
    תודה רבה!

  2. שלום רב
    עברו עוד חודשיים מאז ט' באב ואנחנו בצום יום כיפור…
    ביום כיפור התאומים יהיו בני חצי שנה
    עדיין בהנקה כפולה מלאה כל 3 שעות
    בט' באב התרתם לאכול ולשתות
    מה הדין ביום כיפור? קשה לדמיין צום מלא בלי שתיה והנקה מלאה כפולה
    תודה רבה מראש

  3. באופן כללי יש מחלוקת בין פוסקי זמנינו, כיום שיש תחליפי חלב, האם להתיר אכילה לצורך הנקה לילד שניזון רק מחלב אם, הגרש"ז אויערבך מתיר זאת [כמובן רק לשיעורים] והאור לציון אוסר.
    לדעתי נראה במקרה הספציפי שלפנינו, שכיון שהילדים כבר בני חצי שנה ובלאו הכי עוד מעט זה כבר לא יספיק להם, יש לנסות עכשיו בימים הקרובים מידי פעם מעט מטרנה לדעת אם הם מעכלים את זה, ואם הכל טוב, ניתן להניק רק בליל יוה"כ, וביום לתת להם תחליפי חלב ובעזרת ה' במוצאי יוה"כ ניתן לשוב ולהניק. יש גם ויטמינים המועילים להגברת חלב אם חלילה יתמעט מעט.

  4. קודם כל תודה
    אבל אחדד את השאלה ב2 נקודות
    א. הם יכולים לאכול בקבוקים, וכבר אכלו כמה פעמים בקבוק בחצי השנה האחרונה, כשהיו צריכים לצאת וכדו' כך שאין בעיה שיקחו בקבוק
    הבעיה היא בגודש והכאבים שיווצרו אם לא מניקים, בהנקה כפולה אחרי כמה שעות זה כבר יסורים אם לא מניקים ואם הם יקחו בקבוק זה יתחיל סיבוך

    ב. הבעיה הגדולה שלי לא אוכל, אלא שתיה, אוכל אפשר עוד לשרוד יום בלי, אבל שתיה זה בלתי אפשרי, זה צמא מטורף ותחושת יובש נוראית

    השאלה לכן האם מותר לשתות רק לשיעורים ולהמשיך הנקה (בלי קשר ניתן בקבוק אם נראה שאין חלב, אבל השאלה כאן לא על האוכל שלהם, אלא על ההנקה והשתיה שלי)

    שוב תודה רבה

  5. אני שמח שחידדת כי זה מאפשר לי לחדד נקודה שחשבתי שהיא ברורה.
    אכילה ושתייה ביום כיפור [גם לשיעורים] אסורה מהתורה! אין היתר לאכול ולשתות מחמת כאב יסורים או לצורך חולה, אלא באופנים שיש חשש פיקוח נפש.
    לגבי הגודש, ממה נפשך, אם יש גודש אז הם יכולים לינוק גם אם את לא שותה, אל תניקי במשך היום, ורק אם יש גודש תניקי, וכך לא יהיה יובש.
    אם זה לא אפשרי, אפשר בשעת הדחק במקום צער וכאב גדול לשאוב לתוך בקבוק שיש בו מי סבון, כך שהחלב מיד נפסד ונזרק. עדיף משאבה חשמלית המופעלת מראש על שעון שבת. אבל לא לשתות.
    בקיצור כל הנדון רק לגבי האוכל שלהם, מצד הקושי שלך ודאי אין כאן פיקוח נפש ואין בכך כדי להתיר שתייה ביום הכיפורים.
    רוב נחת ובשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל