לתרומות לחץ כאן

ברכת שהחיינו על כל הפירות שעל השולחן

שאלה:

שלום,
היינו בסעודת טו בשבט אצל חמי, והיו על השולחן קערות הם הרבה סוגים של פירות, כאשר סיימנו את הסעודה, חמותי נתנה לנו מכל מיני טוב וכן הביאה לנו סברס , האם כאשר נאכל את הפירות הללו בשבת הקרובה נוכל לברך עליהם שהחיינו  יש לציין שבירכנו שהחיינו על פרי אחר בסעודה בטו בשבט, והסרב היו על השולחן, למרות שלא אכלנו מהם ולא שמנו לב אליהם כל כך. האם הם נפטרו בברכת שהחיינו שאמרנו מכיוון שהם היו על השולחן?
שאלה נוספת, האם אפשר לברך על ערמונים ( שהוכנו בתנור לא משומרים או קנויים מוכנים לאכילה)

תשובה:

שלום וברכה

אם הסברס היה לפניכם על השולחן הוא נפטר בברכת שהחיינו שאמרתם למרות שלא כיוונתם עליו בפירוש, ומדברי האגרות משה או"ח חלק א סי' פז נראה שאפילו אדם רוצה לכוין בפירוש שלא תועיל הברכה לאחד הפירות שלפניו זה לא מועיל, וכן מבואר בכף החיים סי' רכה ס"ק יח, משום שהברכה היא על הגעת הזמן ולא על עצם הפרי, לכן אגב יש לשים לב בלילה ראשון של ראש השנה, שאם אומרים שהחיינו בקידוש והרימונים כבר לפניו, לא יוכל לברך עליהם שהחיינו בעת האכילה.

אבל אם הסברס לא היה על השולחן באותה שעה ורק אחר כך בא, ולא התכוונתם מראש שהברכה תחול על כל מה שיבוא מהחדר הסמוך, אתם יכולים לברך עליו שהחיינו.

הערמון הוא עץ בעל פירות עונתיים, ולפיכך מברכים עליהם שהחיינו כשאוכלים מפירות אותה שנה. אמנם אם לא ניכר שהם חדשים והם נמכרים כל השנה על ידי קירור והכל נראה אותו דבר – אין לברך, ונראה לי שהיום זה מצוי בחנויות כל השנה.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל