שאלה:
האם אחרי ברכת המפיל מותר ללמוד בדבור או שזה הסח הדעת של ברכת התורה
תשובה:
אינני חושב שיש כאן היסח הדעת מצד ברכות התורה, אבל יש איסור לכתחילה להפסיק בדיבור אחרי המפיל.
מקורות:
הפוסקים נחלקו, האם ברכת המפיל נאמרת על השינה של אותו אדם המברך, או על מנהגו של עולם, ועל החסד שעשה ה' עם ברואיו בנותנו להם את אפשרות אותה שינה מבריאה. הביאור הלכה בסי' רלט סובר, שהברכה נאמרת על שינת אותו אדם המברך, ולכן כתב שיש להזהר שלא לאומרה אלא סמוך לשינה ממש כדי שלא יבוא לידי הפסק. וראה תשובות והנהגות ח"ב סי' קלא, שמחמת סברא זו נהגו כמה מגדולי הדורות שלא לומר ברכה זו בשם ומלכות, משום שחששו שלא ירדמו. אולם, רבים מגדולי הדורות הסכימו שברכה זו נאמרת על מנהגו של עולם, הלא המה: האליה רבה שם ס"ק ג, מקור חיים בקיצור הלכות, היעב"ץ בסידורו, ביאור הגר"א סו"ס תלב, ועוד רבים שאין כאן המקום לפורטם. משום כך הכריעו הפוסקים, שבשעת הצורך ניתן להקל ולהפסיק לאחר אמירת ברכה זו.
רב תודות מדובר באחד שלא מצליח להרדם לכן חשבתי שלגבי הדיבור אולי אפשר להקל
עדיף שיאמר המפיל כשהוא מרגיש שהוא כבר קרוב יותר לשינה.
השאר תגובה